Controlling definiowany jest jako system wspomagania kierownictwa poprzez dostarczanie, analizę i ocenę informacji pod kątem założonych celów i opcji decyzyjnych.
Ma do spełnienia w przedsiębiorstwie dwie ważne funkcje:
- organizacyjną — dotyczącą ukształtowania i wprowadzenia do przedsiębiorstwa systemów planowania, kontroli, raportowania oraz systemu informacji menedżerskiej,
- koordynacyjną — odnoszącą się do bieżącego nadzorowania tych systemów, ich wzajemnych powiązań oraz rozwoju.
Czy i w jakim zakresie funkcja controllingu będzie realizowana w przedsiębiorstwie zależy od kierownictwa. Wpływ na tę decyzję będą miały także inne czynniki, jak np. wielkość przedsiębiorstwa i zakres działań.
W mniejszych przedsiębiorstwach z reguły nie wyróżnia się stanowiska controllera. Zadania controllingowe realizowane są przez właściciela lub przyporządkowane innym działom, np. księgowości. W średnich i większych przedsiębiorstwach tworzy się osobne stanowisko lub dział. W dużych przedsiębiorstwach następuje zróżnicowanie funkcji controllingu, np. controlling zaopatrzenia, logistyki, projektów, inwestycji.
Typy controllingu
Zróżnicowanie funkcji controllingu może następować pod kątem różnych kryteriów. W praktyce krajów zachodnich wyróżnia się następujące typy controllingu (por. ilustracja 1):
- wg szczebli zarządzania: controlling strategiczny i controlling operacyjny,
- wg obszarów funkcyjnych przedsiębiorstwa: controlling marketingu, produkcji, zaopatrzenia, logistyki, personalny, badań i rozwoju itd.,
- wg przedmiotu działań: controlling finansowy, inwestycji, projektów, ochrony środowiska.
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.