Controlling definiowany jest jako system wspomagania kierownictwa poprzez dostarczanie, analizę i ocenę informacji pod kątem założonych celów i opcji decyzyjnych.

Controlling zaopatrzenia

Zaopatrzenie jest jedną z funkcji w przedsiębiorstwie, którą stosunkowo mniej analizowano, zarówno pod kątem efektywności, jak i dokonywanych zakupów. Postrzegane było jako typowa funkcja wykonawcza będąca odbiorcą i realizatorem zamówień innych działów. Zauważono

jednak, że odpowiednia polityka zaopatrzenia, analiza rynku i dostawców, ich ocena, planowanie i kontrola dostaw itp. mogą być znaczącymi elementami zarządzania zaopatrzeniem, co ma bezpośredni wpływ na efektywność kosztów, jak i całego przedsiębiorstwa. Ważne zadanie ma przy tym do spełnienia controlling, zarówno na szczeblu strategicznym, jak i operacyjnym.

Do głównych zadań strategicznego controllingu zaopatrzenia należy:

  • analiza rynku zaopatrzeniowego i ocena ryzyk z nim związanych — dotyczy m.in.: wielkości i tempa jego wzrostu, znaczenia poszczególnych segmentów rynku zaopatrzenia dla przedsiębiorstwa, struktury i rozwoju konkurencji dla dostawców (bariery wejścia, wyjścia), możliwości zakupu substytutów oraz prognoz cen zakupu. Z kolei analiza ryzyka dotyczy możliwości niewypłacalności dostawców, zmniejszenia wymagań jakościowych dostaw, stosowania przestarzałych technologii, stopnia uzależnienia od dostawców, nieoczekiwanych podwyżek cen zakupu, braku lub nieterminowych dostaw;
  • wsparcie kierownictwa przy określeniu strategii zaopatrzenia — instrumentem dla określenia takiej strategii jest analiza portfolio zaopatrzenia, w ramach którego zakupywane przez przedsiębiorstwo surowce i materiały rozpatrywane są z jednej strony pod kątem ich znaczenia dla (wyniku) przedsiębiorstwa i z drugiej strony pod kątem potencjalnego ryzyka odnośnie do zaopatrzenia. Na tej podstawie dzieli się materiały na różne grupy (np. materiały o strategicznym znaczeniu lub te, które stanowią wąskie gardła), dla których określa się następnie metodę prognozowania zapotrzebowania i warunki dla negocjacji z dostawcami;
  • ocena dostawców — odbywa się na podstawie różnych kryteriów, jak np. sytuacja finansowa dostawcy, jego wizerunek, zdolności produkcyjne, system zapewnienia jakości, ceny, warunki płatności, upusty, dotrzymanie terminów dostaw, czas transportu. Oceniana jest także siła przetargowa dostawcy i własnego przedsiębiorstwa, możliwość uzależnienia od dostawcy, możliwość dostaw konkurencyjnych i dostaw wzajemnych. Kryteriom tym można, wg stopnia ważności dla przedsiębiorstwa, nadać odpowiednie wagi (współczynniki wagowe) i ocenić w skali, np. od 1 do 5. Za pomocą takiego „ważonego” modelu punktowego uzyskuje się wynik całkowity dla poszczególnych dostawców.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Dopłaty do kapitału w spółce z o.o.

Właściciele udziałów lub akcji w spółce kapitałowej mogą wspomóc finansowo spółkę poprzez dodatkowe źródło finansowania w formie dopłat do kapitału. Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi jednostki, potrzebą jej dokapitalizowania lub koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 09/2024

Luka kompetencyjna w finansach

Luka kompetencyjna w finansach

Rola zespołów finansowych w przedsiębiorstwach ewoluuje. W ciągu ostatniej dekady wstrząsy gospodarcze sprawiły, że wielu liderów biznesu położyło większy nacisk na rekrutację specjalistów ds. finansów, którzy mogą wykraczać poza pełnienie funkcji czysto technicznej w dostarczaniu liczb i sprawozdań finansowych. Zamiast tego oczekuje się od nich funkcjonowania jako w pełni zintegrowani partnerzy w biznesie, zapewniający liderom strategiczny wgląd i współpracujący z innymi działami w celu zapewnienia długoterminowej stabilności finansowej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.