Rzetelne kierowanie przedsiębiorstwem musi obejmować zarządzanie długookresowe. Mając na względzie, że dla każdej firmy jednym z kluczowych czynników wzrostu powinna być maksymalizacja wypracowywanych zysków, zarówno poprzez zwiększanie konkurencyjności, jak i podnoszenie efektywności działania, osoby zarządzające danym podmiotem muszą nieustannie podejmować odpowiednie czynności w tych aspektach w krótkim oraz długim horyzoncie czasowym.

Emisja dłużnych papierów wartościowych – kiedy, po co i jak?

Dłużne papiery wartościowe atrakcyjne również dla przedsiębiorców

Przykładem czynnika wpływającego na optymalizację kosztową jest możliwość pozyskiwania kapitału na atrakcyjnych warunkach. Jedno z praw finansów stanowi, że koszt kapitału własnego jest wyższy od kapitału obcego, nie powinno więc dziwić, że przedsiębiorstwa poszukują zewnętrznego finansowania, a oferta instrumentów dłużnych nieustannie się rozwija. Sektor bankowy oraz rynek giełdowy oferują przedsiębiorcom wiele form pozyskania funduszy zewnętrznych, m.in. w postaci kredytów, pożyczek, leasingu czy też poprzez emisję własnych akcji. Nie każdy podmiot jednak chce się ograniczać wyłącznie do tych narzędzi, szczególnie w sytuacji gorszej koniunktury na rynku pierwotnym lub niepewności giełdy i jej otoczenia. Emisja dłużnych papierów wartościowych bez wątpienia może stanowić ciekawą i atrakcyjną alternatywę przy pozyskiwaniu zewnętrznego finansowania. Najpopularniejszą formą omawianych narzędzi finansowych są obligacje, w szczególności te emitowane przez Skarb Państwa, które w wielu krajach stanowią jedną z ważniejszych metod finansowania długu publicznego oraz narzędzie przychodowe przy zapewnianiu wpływów budżetowych. Również sektor bankowy często sięga po rozważane narzędzie – emisja obligacji pozwala na realizowanie efektywnej polityki, wspomagając środki finansowe pochodzące z depozytów.

Niemniej jednak błędem jest przekonanie, że dłużne papiery wartościowe mogą być włączane do obiegu jedynie przez podmioty publiczne, gdyż polskie prawo dopuszcza ich emisję również przez prywatne podmioty gospodarcze. Czeki, weksle, listy zastawne, bony handlowe czy też warranty to kolejne przykłady tego typu instrumentów. Im wyższy rozwój gospodarczy danego kraju, tym większa i bardziej znacząca rola dłużnych papierów w całym systemie finansowym.

Regulacje prawne oraz charakterystyka dłużnych papierów wartościowych

Spośród najważniejszych przepisów prawnych obowiązujących w Polsce odnoszących się do dłużnych papierów wartościowych należy wymienić:

  • Ustawę z dnia 15 stycznia 2015 r. o obligacjach (z późn. zm.),
  • Ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (z późn. zm.),
  • Ustawy z dnia 28 kwietnia 1936 r. Prawo wekslowe oraz Prawo czekowe (z późn. zm.),
  • Ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (z późn. zm.),
  • Ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych (z późn. zm.).

Dłużne papiery wartościowe, jak sama nazwa wskazuje, związane są z długiem lub wierzytelnością, a ich emisja wiąże się z podjęciem zobowiązania finansowego, tj. wypełnienia określonego świadczenia na rzecz podmiotu, u którego zaciągnięto dług. W większości przypadków papiery wartościowe wiążą się z wierzytelnościami pieniężnymi, ale nie jest to konieczność.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Odroczone płatności i zakupy na raty w transakcjach B2B

Odroczone płatności i zakupy na raty w transakcjach B2B

Odroczone płatności, znane jako Buy Now, Pay Later (BNPL), do niedawna popularne wśród konsumentów, zdobywają coraz większe uznanie firm. Mogą z nich skorzystać zarówno przedsiębiorcy, którzy dokonują zakupów firmowych, jak i firmy, które oferują swoje produkty i usługi innym podmiotom biznesowym. Kupującym umożliwiają odroczenie płatności o 30 dni lub rozłożenie wydatków firmowych na dogodne raty, a sprzedającym – oferowanie własnych produktów i usług innym firmom w systemie ratalnym, gwarantując przy tym poprawę płynności finansowej i pieniądze z faktur zawsze na czas.

Czytaj więcej

Kredyt z ratą balonową – istota i działanie

Kredyt z ratą balonową – istota i działanie

Niemal każdy z nas w życiu zaciągnął min. jeden kredyt. Na samochód, na mieszkanie, dom czy chociażby sprzęty AGD. Z tego względu niezwykle istotne jest, by nie tylko czytać dokładnie umowy kredytowe, ale również umieć rozplanować spłatę kredytu i mieć choćby ogólne pojęcie o tym, jak dany kredyt funkcjonuje. Jednym z coraz bardziej popularnych kredytów w ostatnich latach jest kredyt z tzw. ratą balonową. Czym jest? Jak działa? Jakie są jego wady i zalety? O tym wszystkim przeczytają Państwo w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.