Faktoring finansuje bezsporne i niewymagalne należności z tytułu dostaw lub usług wobec grupy odbiorców, z którymi klient realizuje powtarzalne transakcje z odroczonymi terminami płatności. Jednak w ramach tej usługi przedsiębiorcy otrzymują nie tylko finansowanie, ale też zestaw użytecznych narzędzi do wsparcia codziennej pracy firmy.
Faktoring w bieżącym otoczeniu gospodarczym
Faktoring jest ciągle niedocenianym narzędziem na naszym rynku — ponad 40% przedsiębiorców nie wie, na czym on polega. Wpływa to na małe nasycenie rynku tą usługą — w naszym kraju poprzez faktoring finansuje się niewiele ponad 4% PKB. Przedsiębiorcy chętniej sięgają jednak po kredyt obrotowy lub kredyt w rachunku bieżącym jako podstawowe źródła kapitału obrotowego.
Tymczasem, poza udzieleniem finansowania, firma faktoringowa zadba o odpowiednią weryfikację odbiorców, z którymi współpracuje klient. Dysponuje też informacjami o zatorach płatniczych na rynku, często wie o nich wcześniej niż firmy ubezpieczające należności. Zadba jakość udokumentowania transakcji, co w sytuacjach problematycznych usprawnia odzyskanie należności. Może również przejąć ryzyko niewypłacalności odbiorców wskazanych przez klienta. Zwyczajowo klient musiałby samodzielnie obsługiwać i wypełniać warunki polisy ubezpieczeniowej, a także ponosić koszty związane z obsługą całego portfela odbiorców, a nie tylko tych zgłoszonych do faktora.
Usługi faktoringowe znajdują swoje zastosowanie zarówno w czasie dobrej koniunktury, jak i spowolnienia gospodarczego. W pierwszym przypadku — gdy firmy chcą dynamicznie rozwijać sprzedaż, a linie kredytowe są już w pełni wykorzystane, faktoring pozwala pozyskać dodatkowy kapitał obrotowy. Kiedy rośnie saldo należności z tytułu sprzedanych dóbr czy usług, przedsiębiorca ma możliwość pozyskania większych środków. W czasie spowolnienia instytucje finansowe zaostrzają kryteria w udzielaniu finansowania, podczas gdy faktorzy są wtedy zwykle bardziej przychylni. Różnica tkwi w tym, że bank ocenia wiarygodność kredytową klienta, którego działalność operacyjna jest źródłem jego spłaty. W przypadku faktoringu źródłem tym są odbiorcy klienta. W czasie spowolnienia bardzo cenne są dodatkowe usługi towarzyszące faktoringowi, na które w normalnym otoczeniu gospodarczym przedsiębiorcy praktycznie nie zwracają uwagi — weryfikacja wiarygodności odbiorców, możliwość ubezpieczenia transakcji, weryfikacja współpracy z odbiorcami, w tym analiza prawna umów czy kontraktów, udokumentowanie transakcji czy odzyskiwanie płatności.
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.