Wiele firm rodzinnych założonych po 1989 r. jest wciąż zarządzanych przez pierwszych właścicieli, którzy pozostają zaangażowani operacyjnie w działalność przedsiębiorstw. Wielu z długoletnich właścicieli firm zastanawia się, jak długo powinni pozostać aktywni zawodowo. Niejednokrotnie też stają przed dylematem dotyczącym przekazania władzy w przedsiębiorstwie i zabezpieczenia własnego majątku oraz przyszłości firmy, z którą czują się związani emocjonalnie.

Odroczona sprzedaż biznesu sposobem na ograniczenie ryzyka właścicieli i maksymalizację ceny sprzedaży przedsiębiorstwa

Najczęściej preferowanym scenariuszem przez właścicieli przedsiębiorstw jest przeprowadzenie sukcesji, która umożliwia kontynuację budowy wielopokoleniowego biznesu rodzinnego. Starannie przygotowany i zrealizowany proces sukcesji może prowadzić do stopniowego wygaszania aktywności w zarządzaniu dotychczasowych właścicieli oraz przejścia z funkcji zarządczych do funkcji nadzorczych w przedsiębiorstwie. Niestety, w wielu firmach przeprowadzenie sukcesji nie jest możliwe. Może to wynikać m.in. z braku potomstwa, braku chęci dzieci do zaangażowania się w biznes, konfliktów wewnętrznych wśród potencjalnych sukcesorów lub braku wiedzy merytorycznej sukcesorów wymaganej do prowadzenia biznesu.

W sytuacji braku możliwości przeprowadzenia sukcesji właściciel może podjąć kilka decyzji. Jedną z nich jest przekazanie zarządzania przedsiębiorstwem wybranym menedżerom lub zatrudnienie menedżerów spoza firmy. Wybierając takie rozwiązanie, właściciel będzie mógł ograniczyć swoje operacyjne zaangażowanie w biznes, ale nadal będzie ponosił ryzyko prowadzonej działalności biznesowej. Ewentualne błędne decyzje kadry zarządzającej mogą mieć konsekwencje w malejącej wartości przedsiębiorstwa. Alternatywnie właściciel może podjąć decyzję o sprzedaży przedsiębiorstwa, co pozwoli na zwrot zaangażowanego kapitału i całkowitą likwidację ryzyka biznesowego. Niemniej jednak sprzedaż przedsiębiorstwa dla wielu właścicieli nie jest optymalnym rozwiązaniem ze względu na brak gotowości właścicieli do sprzedaży. Ciekawym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy planują prowadzić firmę przez kilka lat i wycofać się z biznesu, w średnim horyzoncie czasu może być odroczona sprzedaż, która polega na stopniowym wyjściu z biznesu.

Na czym polega odroczona sprzedaż biznesu i jakie korzyści może osiągnąć właściciel?

Realizacja procesu odroczonej sprzedaży przedsiębiorstwa składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest odpowiednie przygotowanie przedsiębiorstwa do procesu pozyskania inwestora. Przygotowanie firmy jest istotne, gdyż wpływa na zainteresowanie inwestorów oraz determinuje cenę sprzedaży pakietu udziałów lub akcji. Drugim etapem jest znalezienie właściwego inwestora, który umożliwi realizację strategii wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Trzecim etapem procesu jest egzekucja strategii i realizacja wspólnie określonych z inwestorem celów biznesowych i finansowych. Skuteczna realizacja strategii oraz wybór właściwej ścieżki dezinwestycji powinny prowadzić do uzyskania satysfakcjonującej ceny sprzedaży przedsiębiorstwa w przyszłości.

Pozyskanie partnera biznesowego daje właścicielowi możliwość ograniczenia części ryzyka biznesowego oraz częściowego zwrotu kapitału zaangażowanego w rozwój firmy. W wyniku sprzedaży części udziałów lub akcji właściciel pozyskuje partnera w prowadzeniu i dekapitalizowaniu biznesu. Po transakcji sprzedaży pakietu mniejszościowego lub większościowego dotychczasowy właściciel zachowuje wpływ na podejmowane w firmie decyzje. Pozyskanie inwestora zwiększa możliwości kapitałowe przedsiębiorstwa, gdyż w przypadku zapotrzebowania kapitałowego partner biznesowy może dokapitalizować spółkę. Odpowiednio przeprowadzony proces odroczonej sprzedaży powinien prowadzić do maksymalizacji zwrotu z zaangażowanego kapitału przez właściciela.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Odroczone płatności i zakupy na raty w transakcjach B2B

Odroczone płatności i zakupy na raty w transakcjach B2B

Odroczone płatności, znane jako Buy Now, Pay Later (BNPL), do niedawna popularne wśród konsumentów, zdobywają coraz większe uznanie firm. Mogą z nich skorzystać zarówno przedsiębiorcy, którzy dokonują zakupów firmowych, jak i firmy, które oferują swoje produkty i usługi innym podmiotom biznesowym. Kupującym umożliwiają odroczenie płatności o 30 dni lub rozłożenie wydatków firmowych na dogodne raty, a sprzedającym – oferowanie własnych produktów i usług innym firmom w systemie ratalnym, gwarantując przy tym poprawę płynności finansowej i pieniądze z faktur zawsze na czas.

Czytaj więcej

Kredyt z ratą balonową – istota i działanie

Kredyt z ratą balonową – istota i działanie

Niemal każdy z nas w życiu zaciągnął min. jeden kredyt. Na samochód, na mieszkanie, dom czy chociażby sprzęty AGD. Z tego względu niezwykle istotne jest, by nie tylko czytać dokładnie umowy kredytowe, ale również umieć rozplanować spłatę kredytu i mieć choćby ogólne pojęcie o tym, jak dany kredyt funkcjonuje. Jednym z coraz bardziej popularnych kredytów w ostatnich latach jest kredyt z tzw. ratą balonową. Czym jest? Jak działa? Jakie są jego wady i zalety? O tym wszystkim przeczytają Państwo w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.