Wniosek powinien być esencją projektu na papierze, jak najlepiej odzwierciedlać jego ideę i przebieg oraz być wizytówką przed oceniającymi. Wynika z tego, że zanim rozpoczniemy długofalowe przedsięwzięcie z dużym budżetem, warto poświęcić nieco więcej czasu i wysiłku na sformułowanie jego planu.

Struktura wniosku aplikacyjnego jest bardzo konkretna, zazwyczaj ściśle określona, z maksymalną liczbą znaków w danych polach formularza i precyzyjnymi wskazówkami co do zawartości poszczególnych pól. Nie ułatwia to przelania na papier planów związanych z inwestycją.

Jak zatem podejść do pisania dobrych wniosków projektowych i jak wyważyć realizm z aspiracjami? Pierwsza banalna porada: zacząć pisać wcześniej, żeby mieć więcej czasu na dopracowanie, wielokrotne przeczytanie, ustalenie logiki wydarzeń. Kiedy bowiem projekt zostanie już zatwierdzony do realizacji z dofinansowaniem, trudno będzie zmodyfikować jego harmonogram.

Załóżmy, że czasu mamy całkiem sporo, jednak konkurs jest bardzo popularny wśród potencjalnych beneficjentów, więc szanse na sukces automatycznie maleją. Gdzie można próbować zdobywać „ekstra punkty”? W jakim obszarze wyróżnić siebie, organizację i pomysł? Prześledźmy wybrane aspekty i postarajmy się rozpoznać, na jakich podstawach opiera się tytułowy wniosek doskonały.

Przejawy innowacyjności

Zdolność i motywacja przedsiębiorców do prowadzenia badań naukowych polepszających i rozwijających produkcję, do poszukiwania nowych rozwiązań, to właśnie innowacyjność. Innowacje w gospodarce prowadzą do tworzenia nowych produktów, ulepszania technologii, zwiększenia efektywności i tym samym do wzrostu konkurencyjności gospodarki. Właśnie o tę motywację chodzi. Nie tylko w sensie pionierskiego wdrażania nowych rozwiązań, pomimo wysokiego ryzyka i nieznanych efektów, ale również o zdolność do pochwalenia się unikatowymi lub rzadko stosowanymi w branży, kraju lub na świecie rozwiązaniami w zakresie produktów i usług, technologii lub po prostu zarządzania firmą.

Wykazanie zasobów własności intelektualnej oraz dobrych praktyk w zarządzaniu nimi, umiejętność identyfikacji oraz inwentaryzacji funkcjonujących innowacji, zwracanie uwagi nawet na drobne przejawy nowatorstwa stanowią o kompetencji organizacji w tym zakresie. Nie chodzi bowiem tylko o wiekopomne wynalazki albo futurystyczne technologie. Nawet drobne usprawnienia organizacyjne, nietypowo prowadzona komunikacja marketingowa lub coś, co nazwalibyśmy kiedyś „wnioskami racjonalizatorskimi” oznaczać może innowacyjność. Istotne jest, żeby umieć to opisać, „sprzedać” we wniosku jako istotny aspekt potencjału firmy. Co jest bardziej istotne, to powiązanie owych ulepszeń z innymi działaniami, wykazywanie synergii pomiędzy zidentyfikowanymi innowacjami oraz celami planowanych projektów, pokazanie potencjału wnioskodawcy do wdrażania nowości w różnym zakresie i umiejętności dostosowania się do nowych warunków prowadzenia biznesu.

Należy mieć na uwadze, że umiejętne korzystanie przez organizacje z systemu ochrony własności intelektualnej jest zachętą do podejmowania działań innowacyjnych i twórczych. W przypadku złożonych, ambitnych projektów pojawia się pytanie: jak chronić dobra niematerialne będące własnością firmy, takie jak: wynalazki, nowe technologie, projekty racjonalizatorskie, wzory użytkowe i przemysłowe, znaki towarowe, a także systemy organizacji produkcji czy kampanie marketingowe? Stworzenie i wdrożenie odpowiedniej strategii zarządzania własnością intelektualną może przydać się nie tylko w codziennej działalności (i taki powinien być podstawowy cel jej formułowania!), ale pomóc przekonać instytucję oceniającą wniosek projektowy, że ma do czynienia z podmiotem poważnie zainteresowanym opracowaniem, zastosowaniem i ochroną innowacyjnych rozwiązań.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Zmiana klimatu w kontekście finansów osobistych i finansów przedsiębiorstwa

Zmiana klimatu w kontekście finansów osobistych i finansów przedsiębiorstwa

Jak wiele będzie nas wszystkich jako ludzkość kosztować globalne ocieplenie i zbyt powolne przeprowadzanie koniecznych zmian? Wbrew pozorom jest to temat idealny do omówienia pod kątem zarówno finansów osobistych, jak i finansów przedsiębiorstwa, dlatego że wskutek zmian klimatu ucierpią nie tylko wszystkie branże (w mniejszym bądź większym stopniu), a co za tym idzie biznes na każdym z jego poziomów.

Czytaj więcej

MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych

MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych

Rada Międzynarodowych Standardów w kwietniu bieżącego roku opublikowała nowy standard MSSF 18 „Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych”. Nowy standard ma zastąpić obecny MSR 1 „Prezentacja sprawozdań finansowych”. Natomiast warto na wstępie wspomnieć, że będzie przewidywał on dość długie vacatio legis i obowiązywał będzie dopiero od 1 stycznia 2027 r.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.