Odchylenie wyniku rzeczywistego od zabudżetowanego dla obszaru produkcyjnego należy w pierwszym etapie podzielić na czynniki zależne i niezależne od działań osób odpowiedzialnych. Następnie podział ten powinien się sprowadzać do wydzielenia bardziej szczegółowych kategorii odchyleń, aby dokonać prawidłowej oceny efektywności zarządzania zakładem produkcyjnym. Dzięki temu możliwe będzie połączenie postawionych w budżecie celów z rzetelną oceną osiągniętych wyników oraz z systemem motywacyjnym.

Analiza odchyleń wyniku rzeczywistego od zabudżetowanego

Standardowe koszty wytworzenia odzwierciedlają stabilny poziom normatywnych kosztów generowanych przez obszar produkcji w dłuższym okresie, odpowiadających normalnemu wykorzystaniu zdolności produkcyjnych. Wysokość kosztów jest zależna od technicznych i organizacyjnych aspektów, aktualnych w momencie sporządzania kalkulacji.

Normalny poziom wykorzystania zdolności produkcyjnych na potrzeby kalkulacji nie jest ustalany na wolumen produkcji w jednostkach naturalnych (kg, m.b., szt.), lecz na roboczogodziny maszyn zamontowanych na liniach produkcyjnych. Każde przedsiębiorstwo musi samo określić zapotrzebowanie na wyroby gotowe w średniej perspektywie czasowej w celu wyeliminowania jednorazowych wahań koniunkturalnych bądź okoliczności leżących po stronie zakładu.

Czas ten uwzględnia system pracy zakładu (jedno- lub dwuzmianowy, ruch ciągły itd.), zatrzymania produkcji związane ze świętami, z planowanymi serwisami i remontami, ograniczenia produkcji spowodowane sezonem urlopowym lub sezonowością produkcji.

Liczba pracowników – zarówno bezpośrednio produkcyjnych, jak i w wydziałach pomocniczych – również powinna zostać dopasowana do normatywnych czasów czynności opisanych w kartach technologicznych wyrobów oraz do wielkości odpowiadającej normalnemu wykorzystaniu mocy wytwórczych.

 

Przykład analizy odchyleń

W przedstawionym w dalszej części artykułu przykładzie zaprezentowano standardowy (normatywny) rachunek kosztów pełnych odpowiadający normalnemu wykorzystaniu zdolności produkcyjnych. Oznacza to, że w przedsiębiorstwie zostały ustalone normy zużycia, wydajności i kosztów dla poszczególnych procesów produkcyjnych, które są na bieżąco analizowane i przeciwstawiane kosztom rzeczywistym.

Całość kosztów ponoszonych przez zakład produkcyjny w celu wytworzenia określonego wolumenu produkcji podzielono – na potrzeby skalkulowania jednostkowych kosztów wyprodukowania wyrobów gotowych – na następujące elementy kalkulacyjne:

  • koszty materiałów bezpośrednich (surowce, mieszanki surowców, opakowania ochronne),
  • stawki godzinowe maszyn produkcyjnych (działalność podstawowa),
  • stawki godzinowe pracowników bezpośrednio produkcyjnych (działalność podstawowa),
  • narzut kalkulacyjny obejmujący: koszty wydziałów pomocniczych nierozliczonych na wydziały podstawowe, koszty składowania materiałów oraz koszty mielenia odpadów produkcyjnych do powtórnego wykorzystania.

Najważniejszą częścią składową kosztów wyprodukowania wyrobów gotowych w zakładzie produkcyjnym są najczęściej koszty materiałów bezpośrednich: surowce, mieszanki surowców, receptury, opakowania ochronne itd. Opierając się na normatywach ujętych w kartach technologicznych produktów, wyliczamy zapotrzebowanie na materiały bezpośrednie, park maszynowy oraz personel produkcyjny, co przedstawiono w tabeli 1 – kolumny „Normatyw wg karty technologicznej” oraz „Standard”).

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Pobierz pliki:

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Wielokrotnie przy pracy z programem Excel pojawia się potrzeba przedstawienia posiadanych danych lub otrzymanych wyników w postaci graficznej. Bardzo często wtedy wykorzystywane są różnego rodzaju wykresy. W niniejszym artykule pokazane zostanie, w jaki nietypowy sposób można takie dane zaprezentować.

Czytaj więcej

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.