Wielokrotnie przy pracy z programem Excel pojawia się potrzeba przedstawienia posiadanych danych lub otrzymanych wyników w postaci graficznej. Bardzo często wtedy wykorzystywane są różnego rodzaju wykresy. W niniejszym artykule pokazane zostanie, w jaki nietypowy sposób można takie dane zaprezentować.

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Mapy 3D

Pierwszym ciekawym narzędziem są Mapy 3D. Jest to narzędzie zlokalizowane na wstążce na karcie „Wstawianie”. Można je zobaczyć na Rysunku 1.

Narzędzie to służy przede wszystkim do prezentacji danych na trójwymiarowej mapie świata (oczywiście z możliwością ograniczenia zasięgu terytorialnego np. do jednego kontynentu, kilku krajów, województw itp.).

Załóżmy więc, że mamy dane takie, jak pokazane zostały na Rysunku 2, i chcemy je przedstawić na mapie Europy.

W tym miejscu warto zauważyć, że aby można było wykorzystać to narzędzie, to dane, które mają być prezentowane na mapie, muszą być zgromadzone w tabeli (muszą być utworzone z pomocą narzędzia „Tabela” znajdującego się na wstążce na karcie „Wstawianie”).

Teraz wystarczy stanąć w dowolnej komórce naszej tabeli i wybrać pokazane na rysunku 1 narzędzie „Mapy 3D”. Przy pierwszym użyciu tego narzędzia może pojawić się komunikat o włączeniu dodatku do analizy danych. Wtedy należy wybrać opcję „Włącz” (pokazane to jest na Rysunku 3).

Pojawi się wtedy okno narzędzia Mapy 3D, które wyglądać powinno podobnie do tego, co pokazuje Rysunek 4.

Centralną część tego okna stanowi trójwymiarowa mapa świata, na której wstępnie już Excel rozpoznał kraje, dla których będziemy prezentować dane. Mapę tą można przybliżać/oddalać oraz obracać, wykorzystując przyciski w prawym dolnym jej rogu. Można też w tym celu wykorzystać myszkę i nią przesuwać mapę, a za pomocą rolki przybliżać lub oddalać.

Z prawej strony okna natomiast znajduje się okienko do zarządzania naszym wykresem. Można w nim przede wszystkim:

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 02/2025

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.