Generalnie każda firma prowadząca działalność gospodarczą stara się i dąży do tego, aby tę działalność prowadzić w sposób pozwalający na osiągnięcie zysku. W sytuacji przeciwnej, tj. braku zysku lub ponoszenia straty prowadzenie działalności gospodarczej nie miałoby ekonomicznego sensu i uzasadnienia dla racjonalnego przedsiębiorcy. 

Przedsiębiorca ponosi ryzyka i trudy związane z aktywnością gospodarczą, aby w efekcie otrzymać nagrodę, czyli wspomniany zysk. Od strony księgowej zysk jest nadwyżką zaewidencjonowanych przychodów (wynikających z wystawionych i zaksięgowanych faktur sprzedażowych) nad zaksięgowanymi kosztami i obciążeniami podatkowymi.

W firmach często można zaobserwować podejmowanie działań mających na celu kontrolę i redukcję kosztów działalności, np. ograniczanie kosztów administracyjnych czy redukcja personelu. Wymienione działania mające na celu ograniczanie kosztów mogą się przyczynić do wzrostu zysku, jednak niekiedy zapomina się, iż kontrola kosztów jest tylko jednym ze sposobów zapewnienia firmie realnego zysku i nadwyżki środków pieniężnych. Może się zdarzyć, iż firma poniesie stratę, jeśli swoje wysiłki skupi wyłącznie na dokonywaniu sprzedaży i wystawianiu faktur sprzedażowych, nie dbając już za bardzo o wpływ środków pieniężnych z tytułu tej sprzedaży. Innymi słowy, jeśli sprzedaż na papierze (wystawione faktury) nie przekształci się w środki pieniężne, wówczas sprzedaż i osiągnięty zysk jest wyłącznie papierowy. Realnie firma poniesie stratę, gdyż niezapłacone przez klientów należności trzeba będzie w przyszłości spisać w koszty. Co można zrobić, aby zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia faktycznego zysku, a nie tylko papierowego? Jak postępować, aby przypadki nieściągalnych należności były sporadyczne?

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Wielokrotnie przy pracy z programem Excel pojawia się potrzeba przedstawienia posiadanych danych lub otrzymanych wyników w postaci graficznej. Bardzo często wtedy wykorzystywane są różnego rodzaju wykresy. W niniejszym artykule pokazane zostanie, w jaki nietypowy sposób można takie dane zaprezentować.

Czytaj więcej

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.