Które składniki aktywów można zaklasyfikować do środków trwałych? Jakie są różnice w definicji środków trwałych w aspekcie prawa bilansowego i podatkowego? Jak aktualizować wycenę środków trwałych, tworzyć odpisy z tytułu utraty wartości środków trwałych oraz je wycofywać?

Księgowe ujęcie środków trwałych

Środek trwały to składnik aktywów, który na dzień ujęcia, zgodnie z ustawą o rachunkowości, posiada formę rzeczową lub jest rzeczowym prawem majątkowym. Mowa tutaj o prawie wieczystego użytkowania gruntu, spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego bądź spółdzielczym prawie do lokalu użytkowego. Ponadto środek trwały posiada przewidywany okres ekonomicznej użyteczności danej jednostce, który wynosi nie mniej niż 12 miesięcy. Jednym z istotniejszych warunków jest fakt, iż środek trwały przeznaczony jest do wykorzystania na potrzeby jednostki. Musi on być również kompletny i zdatny do użytkowania.

W skład środków trwałych wchodzą:

  1. nieruchomości – na które składają się grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, a także lokale będące odrębną własnością,
  2. ulepszenia w obcych środkach trwałych,
  3. inwentarz żywy,
  4. maszyny, urządzenia, środki transportu.

Należy pamiętać, że do środków trwałych zaliczyć nie można między innymi nieruchomości zaliczonych do inwestycji w nieruchomości, obcych środków trwałych przyjętych w odpłatne lub nieodpłatne użytkowanie na podstawie umów użyczenia, składników mających cechy środków trwałych wytworzonych we własnym zakresie oraz przeznaczonych do sprzedaży, które są wyrobami gotowymi, a także rzeczowych praw majątkowych.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 9/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Wielokrotnie przy pracy z programem Excel pojawia się potrzeba przedstawienia posiadanych danych lub otrzymanych wyników w postaci graficznej. Bardzo często wtedy wykorzystywane są różnego rodzaju wykresy. W niniejszym artykule pokazane zostanie, w jaki nietypowy sposób można takie dane zaprezentować.

Czytaj więcej

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.