Każdy kolejny rok w małym sklepie czy też dużym przedsiębiorstwie handlowym oznacza planowanie budżetu. Zadanie to wymaga od nas zaangażowania i analizy danych sprzedażowych, w kontekście planowania sprzedaży według grup handlowców. Za pomocą Excela możemy skorzystać z funkcji Menedżera scenariuszy, który pozwoli wybrać najlepszy wariant dla przedsiębiorstwa.

Menedżer scenariuszy w tworzeniu wariantów budżetu

Model budżetu sprzedaży

W pierwszej kolejności musimy przygotować zestawienie sprzedaży w firmie, uwzględniając podział na grupy handlowców oraz grupy towarów.

Weźmiemy jako przykład sklep muzyczny ALLSTAR. Handlowców podzielimy na trzy grupy: GRUPA 1 – handlowcy początkujący (świeżo zatrudnieni); GRUPA 2 – handlowcy średnio zaawansowani (pracujący w sklepie ponad rok); GRUPA 3 – handlowcy eksperci (ze stażem pracy powyżej trzech lat). Dla poszczególnych grup handlowców ustalane są poziomy bonusów. Towary natomiast dzielimy na trzy grupy asortymentowe: GRUPA A – instrumenty; GRUPA B – nagłośnienie i oświetlenie; GRUPA C – akcesoria (kable, statywy itp.).

Na podstawie zrealizowanych budżetów od handlowców za 2017 r. zestawiamy w jednej tabeli sprzedaż w sklepie muzycznym ALLSTAR z podziałem na grupy towarów (Rysunek 1).

W sklepie muzycznym co rok ustalane są bonusy dla poszczególnych grup handlowców. Wypłacane są zawsze pod koniec roku, aby zachęcić handlowców do skutecznej sprzedaży, jak również efektywnego pozyskiwania nowych klientów. Dodatkowo szacowany jest procentowy wzrost sprzedaży poszczególnych grup towarowych w odniesieniu do budżetów. Zestawienie scenariuszy budżetu przedstawia tabela (Rysunek 2), w której widzimy zróżnicowane warianty.

Kolejnym etapem pracy powinno być obliczenie wartości sprzedaży dla poszczególnych scenariuszy. Moglibyśmy wykonać to za pomocą Excela, używając kilku obliczeń. To jednak zwykła forma i dość pracochłonna, co grozi popełnieniem błędu na którymś z etapów.

Do takiej pracy mamy do dyspozycji narzędzie – Menedżer scenariuszy. Dzięki jego mechanizmowi możemy porównywać wyniki poszczególnych scenariuszy. Dodatkowo, wprowadzone do programu scenariusze możemy dowolnie edytować.

Istotą poprawnie działającego menedżera scenariuszy jest przygotowanie odpowiedniego modelu (Rysunek 3). Tworzymy tabelę, w której będzie pozostawione miejsce do uzupełniania wartości bonusów dla poszczególnych grup handlowców oraz procentowych wzrostów wartości sprzedaży dla grup towarowych. Dodatkowo w module musi pojawić się zestawienie wartości sprzedaży oraz jej udział. Będą one zmieniać się każdorazowo, gdy wpiszemy wartości procentowe poszczególnych scenariuszy.

Poszczególne wartości wyliczamy stopniowo. Najpierw tworzymy dodatkową kolumnę w zestawieniu sprzedaży. Będzie ona uwzględniała przyznany bonus dla handlowca oraz wzrost wartości sprzedaży. Nową wartość otrzymamy, stosując funkcję WYSZUKAJ.POZIOMO. Wyszukujemy proc. bonusu oraz wzrost wartości sprzedaży i mnożymy przez wartość sprzedaży PODSTAWA (Rysunek 4).

W następnym etapie wyliczamy łączną wartość sprzedaży. Uwzględniamy sprzedaż z podziałem na grupy handlowców oraz towarów. Najtrafniejszym narzędziem będzie funkcja SUMA.JEŻELI (Rysunek 5).

Ostatnim etapem będzie obliczenie udziału w sprzedaży poszczególnych grup handlowców oraz towarów (Rysunek 6). W ten sposób uzupełniona tabela pozwala nam przejść do sedna sprawy, czyli do narzędzia Menedżer scenariuszy.

Pozostałe 50% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pracując w finansach (choć nie tylko), często napotykamy na konieczność przeliczania kwot na różne waluty. Jest to standard zwłaszcza w międzynarodowych korporacjach raportujących w różnych walutach. Sposobów na sprawdzenie aktualnego bądź historycznego kursu jest min. kilka, lecz każdy jest manualny i wymaga poświęcenia czasu. W dłuższym okresie jest to po prostu działanie bardzo nieefektywne. W tym miejscu z pomocą przychodzi proste do stworzenia Power Query, które można odświeżyć jednym kliknięciem i uzyskać potrzebne do pracy kursy wybranych walut. W niniejszym artykule prezentuję, jak takie zapytanie zbudować krok po kroku.

Czytaj więcej

Rankingi sprzedawców w Excelu

Rankingi sprzedawców w Excelu

Dość często spotykanym problemem, który może się również pojawić przy pracy w Excelu, jest sytuacja, gdy potrzebujemy stworzyć ranking np. sprzedawców. W sytuacji, gdy mamy zatrudnionych trzech lub czterech sprzedawców, to sprawa jest stosunkowo prosta i taki ranking można zrobić nawet ręcznie. Jednak gdy sprzedawców jest o wiele więcej, warto wiedzieć i wykorzystywać do tego odpowiednie narzędzia Excela.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.