Pomiar wyników stanowi komponent systemu sterowania wynikami. Proces ten obejmuje szereg działań ukierunkowanych na osiągnięcie przez przedsiębiorstwo doskonałości w zakresie konkurowania na rynku oraz efektywności podejmowanych w tym celu czynności. Służy on ilościowemu określaniu skuteczności działań (Neely, Mills, Platts, Gregory, Richards, 1996, s. 424).
Wśród różnych metod pomiaru wyników zastosowanie znajdują także modele niekonwencjonalne, takie jak: macierz pomiaru wyników, kryterialny model efektywności, analiza obwiednich danych, model pomiaru doskonałości biznesowej, model rynku wewnętrznego czy model ograniczeń.
Macierz pomiaru wyników integruje różne wymiary działalności przedsiębiorstwa: wewnętrzne, zewnętrzne, kosztowe i bezkosztowe (RYSUNEK 1). Mocna strona koncepcji opiera się na sposobie, w jaki integruje ona różne klasy aktywności biznesowej: finansowe, niefinansowe, wewnętrzne i zewnętrzne. Wśród zalet PMM należy wymienić: szczegółowe określanie konkretnych wskaźników oraz zapewnienie praktycznej procedury rozwoju. Do wad zalicza się natomiast to, że: nie uwzględnia klientów (odbiorców) oraz zasobów ludzkich w kontekście wymiarów efektywności, może nie odzwierciedlać faktycznego, zrównoważonego obrazu prowadzonej działalności, składa się z kilku różnych narzędzi, co może ewentualnie stwarzać problemy w zakresie zrozumienia i wykorzystania metody, zawodzi w zakresie zapewnienia bezpośredniego procesu rozwijania modelu pomiaru wyników (Striteska, Spickova, 2012, s. 7).
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.