Zarządzanie szeroko pojętymi zasobami danych w firmie przybiera coraz nowsze i bardziej ergonomiczne formy. Informacje, które kiedyś wystarczyło przechowywać w zeszycie, a później zalegały w arkuszach kalkulacyjnych, dzisiaj potrzebują zaawansowanych technologii. Odpowiedzią na te potrzeby stawały się systemy kolejnych klas – ERP do zarządzania zasobami firmy, CRM do zarządzania klientami, WMS do zarządzania magazynem i tak dalej.

PIM = CRM dla produktów

Kiedy okazało się, że klienci potrzebują coraz bogatszych i wyczerpujących opisów produktów, a firmy zaczęły prowadzić sprzedaż w wielu kanałach jednocześnie, zarządzanie informacją produktową stało się wyzwaniem i sposobem na budowanie przewagi konkurencyjnej. To dwa główne powody, dla których rośnie popularność narzędzi klasy PIM i coraz częściej idą one w parze z zaawansowaną sprzedażą w kanale e-commerce.

Czym jest PIM?

Przede wszystkim na początek należy wyjaśnić pojęcie informacji produktowej. Będą nią wszystkie dane, jakimi można opisać produkt. Za tym szerokim pojęciem idą poszczególne elementy składające się na opis:

  • tytuły i opisy produktów,
  • wszelkiego rodzaju specyfikacje,
  • atrybucja (np. zesłownikowane dane techniczne),
  • kategoryzacja,
  • media (zdjęcia oraz film),
  • instrukcje,
  • dodatkowe pliki.

Rozwiązania klasy PIM (Product Information Management) stanowią centralne repozytorium danych o produktach. Poza przechowywaniem, charakterystyczne dla PIM jest to, że z jednej strony narzędzie zbiera wszystkie informacje ze źródeł zewnętrznych (na przykład od dostawców), a z drugiej wysyła je na wszystkie dostępne w firmie kanały sprzedaży (na przykład do sklepu internetowego).

Co znajduje się pośrodku? Pracownicy działu produktu, którzy na co dzień wzbogacają dane i dostosowują je do sprzedaży.

„Ale przecież zarządzamy danymi w sklepie internetowym/ERP/arkuszu kalkulacyjnym*” (*niepotrzebne skreślić)

Wbrew pozorom takie podejście nie musi wcale być jednoznacznie niepoprawne (może poza arkuszem kalkulacyjnym). Nie należy się spodziewać optymalizacji, wdrażając PIM w środowisku, które funkcjonuje optymalnie.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.