Decyzje strategiczne w obszarze zakupowym podejmowane są przez wyższy szczebel zarządzania. Do wdrożeniowców należy jednak zapewnienie narzędzi niezbędnych do sprawnego realizowania założonych planów. W czasach pandemii koronawirusa sytuacja się komplikuje, dlatego dla działu zakupów ważne jest, aby mieć możliwie jak najprostsze, jak najszybsze i jak najbardziej niezawodne w obsłudze narzędzia poświęcone rozwiązaniom zakupowym. To do wdrożeniowców należy zadanie zaproponowania narzędzi wspierających zakupy, także podczas kryzysów.

Podróż do źródła… dostaw – czyli o nowoczesnych narzędziach wspierających zakupy w kryzysie i nie tylko

Workflow bez flow

W czasach zagrożenia niezwykle ważny jest czas. Niekiedy powodzenie danego przedsięwzięcia zależy od kilku minut, od refleksu osoby decyzyjnej i skorzystania z konkretnej okazji. Nic dziwnego, że obecnie niewskazany jest „rozdmuchany” workflow, którego schemat powoduje, że każda decyzja musi być zatwierdzona na wielu poziomach. Zrobienie poszczególnych zakupów w takich warunkach angażuje wiele osób, które muszą rewidować decyzję kompetentnych przecież pracowników. To często wiąże tym ostatnim ręce i nie pozwala reagować wystarczająco szybko. Ludzie, którzy bezpośrednio zajmują się zakupami, nie powinni czekać na uzyskanie zbyt wielu akceptacji. Struktura firmy nie może więc przeszkadzać w byciu na bieżąco z sytuacją biznesową i korzystaniu z pojawiających się nagle możliwości. Niestety bywa, że od momentu zarejestrowania potrzeby zakupowej do ostatecznego jej zatwierdzenia może minąć nawet kilka czy wręcz kilkanaście dni.

Wdrożeniowiec nie zawsze jest w stanie wpłynąć na decyzje klienta, również kiedy zauważy, że proces zatwierdzania zakupów wydaje się zbyt skomplikowany. Wiele zależy jednak od zaufania do pracowników i samych fundamentalnych wartości firmy. Możliwe jest co najwyżej sugerowanie pewnych zmian w procesach. Jeżeli mimo to sugestie nie spotkają się z entuzjazmem klienta, wdrożeniowcy pracują w strukturze, która klientowi odpowiada i wydaje się satysfakcjonująca. W miarę możliwości staramy się namawiać do upraszczania schematów działań i przekonywać klientów, by wzięli pod uwagę możliwości wprowadzania zmian w swoich procesach i samych organizacjach.

Dywersyfikacja, czyli różnie znaczy bezpieczniej

Kolejną kwestią zakupową, która zyskuje na wadze w dobie COVID-19, jest dywersyfikacja źródła dostaw. Czy firmy zawsze powinny się skupiać na tym, by towar założonej jakości kupować jak najtaniej? Czy może jednak warto kupować nieco mniejsze wolumeny, ale od większej liczby dostawców? Takie podejście mogłoby pomóc zapewnić firmie funkcjonowanie nawet podczas sytuacji kryzysowych, takich jak choćby trwająca obecnie pandemia.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pracując w finansach (choć nie tylko), często napotykamy na konieczność przeliczania kwot na różne waluty. Jest to standard zwłaszcza w międzynarodowych korporacjach raportujących w różnych walutach. Sposobów na sprawdzenie aktualnego bądź historycznego kursu jest min. kilka, lecz każdy jest manualny i wymaga poświęcenia czasu. W dłuższym okresie jest to po prostu działanie bardzo nieefektywne. W tym miejscu z pomocą przychodzi proste do stworzenia Power Query, które można odświeżyć jednym kliknięciem i uzyskać potrzebne do pracy kursy wybranych walut. W niniejszym artykule prezentuję, jak takie zapytanie zbudować krok po kroku.

Czytaj więcej

Rankingi sprzedawców w Excelu

Rankingi sprzedawców w Excelu

Dość często spotykanym problemem, który może się również pojawić przy pracy w Excelu, jest sytuacja, gdy potrzebujemy stworzyć ranking np. sprzedawców. W sytuacji, gdy mamy zatrudnionych trzech lub czterech sprzedawców, to sprawa jest stosunkowo prosta i taki ranking można zrobić nawet ręcznie. Jednak gdy sprzedawców jest o wiele więcej, warto wiedzieć i wykorzystywać do tego odpowiednie narzędzia Excela.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.