Pomimo upływu 25 lat od transformacji ustrojowej oraz 7 lat od wprowadzenia ustawowego obowiązku stosowania standardów kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych polskie organizacje wciąż mają problem z efektywnym wykorzystaniem służb działów controllingu, audytu wewnętrznego czy zarządzania ryzykiem. Przyczyny takiego stanu są różne.
Praca działów controllingu, audytu wewnętrznego oraz zarządzania ryzykiem zapewnia kierownictwu informacje zarządcze i chociaż jest działaniem wspierającym podstawową działalność biznesową organizacji, daje odpowiedź na kluczowe pytania.
Czy organizacja:
- zmierza w dobrym kierunku?
- działa we właściwym tempie?
- działa przy optymalnym wykorzystaniu zasobów?
Warto zatem przyjrzeć się sytuacji z bliska. Analizując, zarząd otrzymuje informacje rozproszone, poczynając od ilościowych z działu controllingu (% odchyleń, % wykonania, wartości bezwzględne przekroczeń budżetu itp.), a kończąc na informacjach jakościowych, płynących np. z działu audytu – na temat możliwości poprawy danego obszaru funkcjonowania organizacji. Najbardziej korzystną sytuacją dla zarządzających będzie zatem możliwość otrzymania zbiorczej, odpowiednio przetworzonej i aktualnej informacji.
Efekt synergii w literaturze z teorii zarządzania jest opisywany jako współdziałanie wielu elementów, którego efekt jest większy niż suma działań poszczególnych elementów z osobna1. Odnosząc się do sytuacji pozyskania efektu synergii z działalności służb GRC, kierujący organizacjami mogą próbować uzyskać pełny efekt synergii przez odpowiednią koordynację i funkcjonowanie działów controllingu, audytu i zarządzania ryzykiem. Brak efektu synergii oraz jego wywołanie zaprezentowano na ilustracji poniżej. (Patrz: rysunek 1.)
Pełny efekt synergii można przedstawić na podstawie przykładu podjęcia decyzji o ekspansji na nowe rynki zbytu. Decyzja o możliwym wejściu na nowy rynek jest następstwem uzyskania informacji z działu zarządzania ryzykiem, który poinformował zarząd o cofnięciu embarga i ceł na towary, którymi handluje firma w kraju X. Na potrzeby podejmowania decyzji zarząd dysponuje następującymi informacjami:
- z działu zarządzania ryzykiem (informacja o szansie ponownego otwarcia rynku),
- z działu controlingu (informacja o rocznej sprzedaży towaru do kraju X z 3 ostatnich lat przed zastosowaniem embarga),
- z działu audytu (nieaktualna informacja o przeprowadzonym zadaniu zapewniającym w temacie rentowności sprzedaży na rynki regionu kraju X).
Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.