Każda organizacja posiadająca status małego lub średniego przedsiębiorstwa potrzebuje wdrożenia lub ciągłej optymalizacji rozwiązań informatycznych wspierających jej działania. Nie sposób bowiem tworzyć wydajnych narzędzi controllingowych bez spójnej i wiarygodnej bazy danych transakcyjnych i planistycznych.
Trudno zarządzać efektywnym kosztowo poziomem zapasów bez stabilnie funkcjonujących algorytmów statystyczno-matematycznych, które szybko przetwarzają tysiące informacji gospodarczych dla setek indeksów materiałowych. A jak zarządzać polityką cen towarów bez respektowania historycznych i aktualnych kursów walut, kosztów transportu i magazynowania oraz dostępu do szybkich statystyk rentowności czy terminowości zapłat klientów? Generalnie trudno zarządzać organizacją bez spójnej bazy informacji i stabilnego narzędzia do obsługi procesów biznesowych. Temu właśnie służą systemy informatyczne – ERP, CRM, E-commerce, SCM, obiegu dokumentów, aplikacje mobilne itd.
System jest zatem koniecznością, codziennym narzędziem pracy wszystkich osób odpowiedzialnych za rozwój organizacji. Jest jej układem nerwowym scalającym organizm i od niego zależy, jak sprawne, zintegrowane, poinformowane i efektywne są jej zasoby. Jest podstawowym narzędziem pracy controllera na poziomie nie tylko finansowym, ale również operacyjnym. Istnieje wiele przykładów firm, które znalazły się „pod ścianą”, zmuszone zmienić system nienadążający za ich działalnością lub blokujący jej rozwój – który zawiesza się, generuje niespójne dane, zbyt długo przetwarza operacje, który trudno zmodyfikować pod kątem zmieniających się potrzeb organizacji itd.
Konieczna jest wówczas zmiana systemu – i należy dokonać jej bardzo szybko. Pojawia się kwestia zarządzania zmianą i jej kosztów. Trudno opisać tu cały proces, można jednak pokusić się o zdefiniowanie w nim roli controllera. Sprowadza się ona głównie do:
- inicjowania i wnioskowania zmian,
- definiowania celów biznesowych, którym podporządkowana jest zmiana,
- oceny ryzyk (również wąskich gardeł) i ustalenia priorytetów,
- szacowania i weryfikacji poziomu kosztu przeprowadzenia zmian i wskaźnika zwrotu inwestycji,
- autoryzacji i wsparcia wyboru optymalnych rozwiązań,
- opiniowania dokumentacji projektowej (dokumenty koncepcyjne, specyfikacje realizacyjne, harmonogramy działań, rozliczanie budżetu),
- przeglądu efektów i zamknięcia procesu.
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.