W działalności gospodarczej, szczególnie w tak specyficznych warunkach, jak obecne, płynność finansowa nabiera znacznie większego znaczenia aniżeli rentowność. Firmy, które swoją działalność organizują jako proces kojarzenia usług B2B, muszą przede wszystkim odpowiednio skorelować strumienie płatności.

Gdy wydłuża się okres między datą spływu należności a obowiązkiem uregulowania zobowiązań, firma zmuszona jest do zapewnienia odpowiedniego kapitału obrotowego. Przy rachunkowości bilansowej i podatkowej różnice te nie mają tak dużego znaczenia, ponieważ nominalna wartość usługi pozostaje taka sama, a różne będą jedynie terminy płatności (pomijając kwestię marży handlowej). Problemem jest więc obliczenie faktycznego kosztu, jaki powstaje w związku z tą luką w terminach płatności oraz sposobu efektywnego zarządzania tym problemem. Rozwiązaniem jest przyjęcie polityki skonta. Polega ona na zaoferowaniu podwykonawcy odpowiedniego skonta, czyli de facto zmniejszenia kwoty zobowiązania w zamian za korzystny (krótszy) termin płatności. Logika takiego postępowania z jednej strony wydłuża efektywny okres oczekiwania na gotówkę, ale z drugiej równoważy koszty finansowe zachowania płynności. W wielu przypadkach zastosowane skonto pozwoli na osiągnięcie dodatkowych korzyści w postaci różnicy między kwotą korekty zobowiązania a kosztami odsetkowymi zapewnienia płynności w okresie oczekiwania na zapłatę należności.

Analitycznym rozwiązaniem tego problemu może być arkusz MS Excel, który umożliwi obliczenie kosztów zachowania płynności, określenie efektu skonta oraz kalkulację progu płynności, czyli takiego poziomu skonta, które zrównoważy przychody i koszty rozliczenia. Na Rys. 1. przedstawiono proponowany arkusz.

 

Po lewej stronie zebrane zostały wszystkie dane wejściowe do kalkulacji, czyli:

  • wartość rozliczanego zlecenia,
  • okres płatności od zleceniodawcy,
  • warunki rozliczenia pierwotnego ze zleceniobiorcą,
  • warunki skonta (okres płatności i procent skonta),
  • pole wyboru, czy wybrano opcje skonta – tak lub nie.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.