Czasami chcemy pokazać na wykresie zmiany na naszym koncie bankowym, bilans zysków i strat, przychodów i kosztów. W takich sytuacjach ciekawą możliwością jest wykres wodospadowy/kaskadowy. Żeby go stworzyć, potrzebujesz przynamniej Excela 2016 i odpowiednio przygotowanych danych.

Wykres wodospadowy w Excelu – przykład

My rozpatrzymy przykład, gdzie chcemy zaprezentować bilans zysków i strat z poszczególnych miast w których operujemy wraz z podsumowaniami po krajach (Rysunek 1).

Gdy mamy już poprawnie przygotowane dane, wystarczy zaznaczyć w nich dowolną komórkę, a następnie na karcie Wstawianie odnaleźć wykres Kaskadowy/Wodospadowy (Rysunek 2).

Excel wstawi nam teraz wykres wodospadowy, gdzie wszystkie ujemne wartości trafią do ‘serii’ Zmniejszenie, a wszystkie dodatnie do ‘serii’ Zwiększenie (Rysunek 3).

Żaden punkt nie trafi automatycznie do ‘serii’ Suma. Musimy sami powiedzieć Excelowi, które punkty/wartości mają należeć do tej serii. Żeby to zrobić, klikamy najpierw na konkretny punkt (kolumnę z wartością) dwa razy lewym przyciskiem myszy, żeby tylko on był zaznaczony, a następnie prawym przyciskiem myszy, by z podręcznego menu wybrać opcję Ustaw jako sumę (Rysunek 4).

Musimy tak postąpić z każdym punktem osobno, ale dzięki temu będziemy mieli widoczne wszystkie trzy serie na wykresie (Rysunek 5). Jeśli popełniłeś błąd i zaznaczyłeś nieodpowiedni punkt jako suma, to musisz ponownie go zaznaczyć, kliknąć prawym przyciskiem myszy i tym razem wybrać opcję Wyczyść sumę z podręcznego menu.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 06/2024

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Eventy arkusza i skoroszytu

Eventy arkusza i skoroszytu

Czasami chcemy, aby pewne operacje w Excelu wydarzyły się automatycznie, a dokładniej po określonym zdarzeniu obsługiwanych przez kod VBA, czyli po tzw. evencie.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.