Przeglądając rysunki w tym artykule można stwierdzić, że prezentuję w nim ciekawe wykresy. Ale wcale tak nie jest. O wykresach będzie inny artykuł. A tu zrobimy coś niecodziennego.

Wykresami zajmiemy się przy innej okazji. Wizualizacja danych bez wykresów

Stare powiedzenie mówi, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Wprawdzie ta mądrość nie mówi nic o tym, ile liczb może zastąpić jeden obraz, ale każdy, kto przygotowywał jakikolwiek raport wie, że nie ma to jak dobry wykres. Całą tabelę, pełną liczb przyprawiających o zawroty głowy, można zawrzeć w kilku słupkach lub liniach, dzięki czemu odbiorca może łatwo przyswoić sobie pewne dane.

A gdyby tak spróbować zwizualizować dane bez wykresu? Nie bawić się w oznaczanie zakresu źródłowego ani formatowanie osi, nie myśleć czy lepiej pokazać coś na wykresie kolumnowym, czy kołowym (oczywiście poprawna odpowiedź to kolumnowy, wykresy kołowe stosujemy tylko wtedy, kiedy ktoś nas skutecznie zaszantażuje). Kilka kliknięć i mamy wizualizację, która jest wystarczająca.

I o tym jest właśnie poniższy artykuł.

Zacznijmy od czegoś prostego. W naszym arkuszu mamy dane sprzedażowe dla czterech regionów (Rysunek 1).

Zwracam uwagę, że te dane nie muszą być sformatowane jako tabela, może to być zwykły zakres. Ponieważ dane są do siebie dość zbliżone, na pierwszy rzut oka ciężko rozpoznać, który region przoduje w sprzedaży. Oczywiście najprostszym sposobem na pokazanie tego byłoby użycie formatowania warunkowego, tylko liczby stracą na czytelności, mając za tło paski lub wypełnienie.

Ale można to bardzo łatwo obejść. Wystarczy w kolumnie obok powtórzyć te same wartości, najlepiej za pomocą odwołania formułą. I na tych powtórzonych danych używamy formatowania warunkowego – na karcie Narzędzia główne wybieramy polecenie Formatowanie warunkowe, a następnie jedną z opcji w grupie Paski danych (Rysunek 2). Teraz musimy nasze formatowanie warunkowe nieznacznie dostosować, aby mieć pełną czytelność. W tym celu zaznaczamy nasz obszar z paskami danych i ponownie na karcie Narzędzia główne wybieramy polecenie Formatowanie warunkowe, tym razem wybierając opcję Zarządzaj regułami.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 7-8/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Graficzna prezentacja wyników sprzedaży

Wielokrotnie przy pracy z programem Excel pojawia się potrzeba przedstawienia posiadanych danych lub otrzymanych wyników w postaci graficznej. Bardzo często wtedy wykorzystywane są różnego rodzaju wykresy. W niniejszym artykule pokazane zostanie, w jaki nietypowy sposób można takie dane zaprezentować.

Czytaj więcej

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Analiza wrażliwości w MS Excel – wyznaczanie optymalnej ceny sprzedaży

Jedną z podstawowych umiejętności, jakie powinien nabyć każdy ekonomista (choć nie tylko), jest budowa modelu analizy wrażliwości oraz umiejętność określenia najkorzystniejszego wariantu przy danych założeniach i w danych warunkach. Niniejszy artykuł prezentuje metodę wyznaczenia optymalnej ceny sprzedaży produktu przy różnych założeniach. Zaprezentowany model, uwzględniając dane kosztowe oraz planowaną wielkość sprzedaży, wyznaczy graniczny poziom jednostkowej ceny sprzedaży, czyli poziom, przy którym przedsiębiorstwo pokryje koszty produkcji. Na bazie tego poziomu model wskaże optymalną cenę maksymalizującą zysk przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.