Wszystko, co od wielu lat wypracowano w procedurach handlu na odległość, od 1 lipca 2021 roku ulega diametralnej modyfikacji. Zmiany nie obejmują wyłącznie handlu wysyłkowego odbywającego się pomiędzy krajami Unii Europejskiej, lecz dotykają również ustalenia nowych metod rozliczeń szeregu usług oraz importu towarów spoza Unii Europejskiej.

Celem, jakiemu przyświecają zmiany przepisów, jest uproszczenie procedur związanych z handlem międzynarodowym. Przedsiębiorcy muszą jednak na etapie rozpoczęcia korzystania z uproszczeń, dokonać odpowiednich zgłoszeń oraz w prawidłowy sposób ewidencjonować i raportować całość transakcji. W efekcie na działach sprzedaży i księgowych spoczywać będzie prawidłowe połączenie obecnie funkcjonujących procedur sprzedażowych, ustalenie właściwych zasad dostosowania reguł ewidencyjnych do nowych metod rozliczeń podatków.

Procedura WSTO – wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość

W odróżnieniu od handlu profesjonalnego, odbywającego się między przedsiębiorcami, w przypadku transakcji z udziałem konsumenta, podatek VAT rozliczany jest w kraju sprzedawcy (w kraju siedziby) wyłącznie do określonej wartości sprzedaży według krajowej stawki VAT. Naruszenie tego limitu zmuszało do rozliczania sprzedaży wysyłkowej w kraju nabywcy. Podatek płacić musiał sprzedawca, rejestrując się w kraju nabywcy do celów VAT.

W zależności od decyzji sprzedawcy, w obowiązującym do 1 lipca 2021 roku stanie prawnym, można zatem było albo dokonać rejestracji i od pierwszej czynności rozliczać transakcje w kraju nabywcy, albo po przekroczeniu niskiego progu sprzedaży rozliczać VAT w tym kraju obowiązkowo. Do limitu określanego przez kraj nabywcy możliwe było płacenie VAT w Polsce. Limit ustalany był dla każdego z krajów odrębnie i zmuszał do rejestracji w każdym z krajów, do których prowadzono sprzedaż wysyłkową.

Obecnie WSTO, która zastępuje powyższą metodę, bazuje na podobnej zasadzie. Ustalony został bowiem jeden łączny limit sprzedaży, po którego przekroczeniu dochodzi do zmiany miejsca opodatkowania dla transakcji dokonywanych na terytorium całej Unii Europejskiej. W przypadku przekroczenia wartości sprzedaży w danym roku oraz w roku poprzednim – 10 000 euro – obliczanych łącznie dla wszystkich krajów, rozliczenia VAT należy dokonywać w kraju nabywcy. Dla polskich przedsiębiorców wysyłających towary do innych krajów limit ten po przeliczeniu wynosi 42 000 zł. Kontrola limitu następować powinna od wartości sprzedaży netto, a na jego wartość wpływ mają nie tylko sprzedaż wysyłkowa towarów, ale również usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, które świadczy podatnik na rzecz konsumentów z innych krajów niż kraj jego miejsca siedziby.

Natomiast podatnik, który nie przekroczył limitu 10 000 euro ma prawo albo płacić podatek w Polsce, albo rozliczać go zgodnie z zasadami kraju konsumpcji. Druga z tych opcji zmusza go do rejestracji dla celów VAT w każdym kraju, do którego wysyła towary.

Uproszczenie powyższej procedury nastąpi w sytuacji, gdy podatnik zamiast rozliczać WSTO, skorzysta z tzw. procedury unijnej, tzn. zgłosi i wybierze kraj, w którym chce płacić podatek od całości transakcji WSTO oraz całości usług rozliczanych w ramach tzw. One Stop Shop (OSS). Procedura wymaga comiesięcznego deklarowania łącznej wartości WSTO oraz ewidencjonowania ich na wypadek kontroli.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Perspektywy CFO na 2025 r.: 41% dyrektorów finansowych wskazuje cyfryzację i automatyzację jako kluczowe szanse biznesowe

Perspektywy CFO na 2025 r.: 41% dyrektorów finansowych wskazuje cyfryzację i automatyzację jako kluczowe szanse biznesowe

Transformacja cyfrowa, automatyzacja procesów oraz zrównoważony rozwój – to główne czynniki kształtujące przyszłość firm w 2025 r. zdaniem dyrektorów finansowych w Polsce, którzy wzięli udział w badaniu do raportu KPMG i ACCA pt. „Nowoczesny CFO w transformującej się firmie”. Zmieniające się otoczenie geopolityczne, dynamiczna sytuacja gospodarcza i nowe regulacje prawne będą stawiały przed przedsiębiorstwami wyzwania i szanse. 41% respondentów zwraca uwagę na automatyzację procesów finansowych (w tym blockchain, chmurę obliczeniową) jako obszary o największym potencjale. Jednocześnie CFO są bardziej skłonni myśleć o regulacjach ESG jak o szansie biznesowej niż jak o wyzwaniu (35% w porównaniu do 24% badanych).

Czytaj więcej

Uaktualniono rozporządzenie w sprawie sprawozdań skonsolidowanych

Opublikowano rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki (Dz.U. z 2025 r. poz. 275). Powodem zmiany rozporządzenia jest konieczność uwzględnienia w skonsolidowanym rachunku zysków i strat zmian dotyczących usunięcia przychodów ze sprzedaży materiałów z kategorii przychodów netto ze sprzedaży.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.