Stare chińskie przysłowie mówi – „Obyś żył w ciekawych czasach”. Nie funkcjonowało jednak jako pozdrowienie, ale jako przekleństwo zapowiadające konsekwencje, jakie niesie ze sobą niepewny i zmienny świat. Możemy śmiało stwierdzić, że żyjemy w ciekawych czasach. Co sprawia, że dzisiejsze otoczenie biznesowe tak szybko się zmienia? Czy można przygotować organizację na każdą niewiadomą? Jak zmienia się rola lidera w świecie VUCA?

VUCA: przywództwo i biznes w ciekawych czasach

Akronim VUCA po raz pierwszy pojawił się w użyciu w latach 90. XX w. i został wykorzystany przez amerykańską armię w celu opisania zmienności (volatility), niepewności (uncertainty), złożoności (complexity) i niejednoznaczności (ambiguity) sytuacji. Minęło sporo lat, zanim zaczęto używać go w biznesie. Przełomowym momentem był kryzys na rynkach finansowych w latach 2008–2009. Od tego czasu w wielu korporacjach coraz głośniej mówi się o tym, czym jest VUCA i jak może odnosić się do zjawisk biznesowych.

Czy VUCA jest faktycznie nowym zjawiskiem?

Christopher Abraham1 podkreśla, że VUCA jest z nami od zarania dziejów2.

Poprzez rozwijającą się znacznie szybciej niż dotychczas technologię, procesy globalizacyjne, a także ze względu na rozmiary naszej cywilizacji zmieniła się jedynie szybkość, z jaką następują zmiany opisywane jako VUCA, oraz tempo, w jaki wpływają one na światowe rynki i gospodarki.

Błyskawiczny obieg i łatwość dostępu do informacji sprawiają, że globalny rynek w kilka sekund potrafi zareagować na wydarzenia po drugiej stronie kuli ziemskiej. A kolejne technologie i rozwiązania oparte na Internecie rzeczy (Internet of Things), sztucznej inteligencji i uczących się maszynach (czyli tzw. disruptive technology) „zakłócają” wszystkie gałęzie gospodarki, zmieniając i na nowo definiując zasady gry.

V jak Volatility – zmienność

Zmienność odnosi się do tempa zmian w danym sektorze czy rynku. Z reguły ma to związek z wahaniami popytu i dynamiką gospodarki. Może to być np. zmienność cen surowców; szczególnie takich jak np. energia elektryczna czy zaskakujące obecnie ceny węgla i ropy naftowej.

U jak Uncertainty – niepewność

Czasem nie wiemy, czy coś się wydarzy, czy nie; nie mamy rzetelnej informacji czy danych, które moglibyśmy wykorzystać; musimy być przygotowani na różne scenariusze. Za przykłady mogą posłużyć tutaj: brexit, zachowania polityków na arenie międzynarodowej i lokalnej czy konflikty wewnętrzne lub międzynarodowe.

C jak Complexity – kompleksowość

Złożoność, kompleksowość to liczba czynników, ich rozmaitość oraz relacje zachodzące pomiędzy nimi. To ogrom zmiennych, które należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji czy planowaniu działań. Przykładem są tutaj firmy operujące na międzynarodowych rynkach – regulacje prawne czy różnice kulturowe są często odmienne w danych krajach/regionach i tworzą rozbudowane zbiory determinant.

A jak Ambiguity – niejednoznaczność

Nie do końca jesteśmy w stanie przewidzieć, co się może wydarzyć mimo posiadania pewnych danych; w takich przypadkach opieramy się na założeniach ukształtowanych na podstawie informacji i uogólnień, którymi dysponujemy. Nie do końca przewidywalne mogą być decyzje konkurencji o wprowadzeniu nowych produktów, które znacząco wpływają na rynek, na jakim nasza firma operuje. Przykładem tego było wprowadzenie pierwszego iPhone’a przez Apple czy technologiczne jednorożce, wchodzące na nowe rynki z ogromnym sukcesem w obszarach, które nie do końca były oczywiste.

W większości przypadków wszystkie te czynniki są ze sobą silnie powiązane i stymulują się wzajemnie. W efekcie świat, w jakim działa nasz biznes, jest trudniejszy do zrozumienia, a co za tym idzie – do kontrolowania.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Czy od 2025 r. podatnicy będą musieli prowadzić pkpir elektronicznie?

W 2025 r. podatnicy nadal będą mogli prowadzić pkpir papierowo albo elektronicznie. Przepisy nakładające obowiązek prowadzenia pkpir wyłącznie elektronicznie i przesyłania jej w strukturze JPK do urzędu skarbowego zaczną obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2026 r.

Czytaj więcej

Wigilia dla pracowników – czy jest przychodem pracownika i kosztem dla pracodawcy?

Coraz większa liczba pracodawców decyduje się na organizowanie spotkań wigilijnych dla pracowników. Pracodawcy mają wątpliwości, czy po stronie pracowników powstaje z tego tytułu przychód, od którego należy pobrać zaliczkę na PIT, oraz czy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki poniesione na ten cel.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.