Sztuka restauracyjna

Tekst otwarty nr 35/2014

Jaka jest najpopularniejsza profesja w ostatnich miesiącach? Oczywiście, zawód kelnera. Nie jestem jednak pewien, czy znajdzie to swoje odbicie w następnym rankingu zawodów obdarzanych największym zaufaniem. Obawiam się, że jednak nie.

Jaka jest najpopularniejsza profesja w ostatnich miesiącach? Oczywiście, zawód kelnera. Nie jestem jednak pewien, czy znajdzie to swoje odbicie w następnym rankingu zawodów obdarzanych największym zaufaniem. Obawiam się, że jednak nie.

Kilka dobrych warszawskich restauracji (a może na ten sam pomysł wpadli kelnerzy w innych miastach, tylko jeszcze o tym nie wiemy?) rozszerzyło zakres świadczonych usług. Stało się tak dlatego, że grupa kelnerów, zamiast narzekać na niskie zarobki i niewielkie napiwki, wzięła sprawę w swoje ręce. Przeszli oni dodatkowe kursy z zakresu posługiwania się sprzętem rejestrującym dźwięk i przekształcili salę restauracyjną w studio nagraniowe. Ponieważ mieli jeszcze niewielkie doświadczenie w drugim z wyuczonych zawodów, ograniczyli swoją dodatkową działalność gospodarczą do kilku małych, wydawało się wręcz kameralnych gabinetów, z których korzystały tzw. VIP-y.

W każdym biznesie najważniejsze jest znalezienie klienta. W tym przypadku nie chodzi o tych, którzy przychodzą na lunch lub kolację, lecz o tych, którzy będą studiowali menu. O „melomanów”, którzy z chęcią posłuchają nagranego koncertu – choć bardziej precyzyjne byłoby określenie „miłośników sztuki teatralnej”, ponieważ główni aktorzy nie śpiewali, a jedynie rozmawiali.

Jak się okazało, pomysł „chwycił”. Znaleźli się melomani, którzy z chęcią zapłacili za możliwość obcowania z nagraniami, a po ich wysłuchaniu odsprzedali (lub tylko użyczyli) innym, aby sztuka – jak mawiał wieszcz – „trafiła pod strzechy”. Melomani byli więc bardzo prospołeczni. Nie chcieli „sztuki” tylko dla siebie. Od początku pragnęli podzielić się nią z opinią publiczną. Niektórzy powiedzieliby: altruizm, inni użyliby bardziej współczesnych określeń – było to działanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.

Teatr był tani, ponieważ osoby dramatu nie potrzebowały np. charakteryzacji. Każdy dobry aktor twierdzi, że przed spektaklem zawsze ma tremę. Nasi bohaterowie jej nie mieli, gdyż nie wiedzieli, że mówią do milionów. Może to i lepiej. Byli dzięki temu bardziej naturalni, a tym samym wiarygodniejsi. Język, którym się posługiwali, nie zawsze był językiem, którego nie powstydziłby się prof. Miodek. Ale czy w towarzyskiej rozmowie używamy tylko tych słów, których nauczyła nas w szkole pani od języka polskiego? A gdzie język filmu, telewizji czy współczesnej literatury? Korzystamy z niego, oj, korzystamy. Nie dziwmy się zatem „aktorom” występującym w restauracjach. Oni też chcieli być blisko ludu, być lepiej rozumiani.

Słuchając nagrań, zwolennicy kina akcji znaleźli coś dla siebie. Podobnie jak miłośnicy kina moralnego niepokoju, mogli zastanawiać się nad etycznymi aspektami tych nagrań. Smakosze mogli skoncentrować swoją uwagę na wykwintnych potrawach, zwolennicy najnowszych technologii obcować z nowinkami w zakresie sztuki podsłuchów. Dla domowych księgowych też coś się znalazło, a mianowicie wysokość zapłaconych rachunków. Być może gdzieś w głębi serca pojawiło się pytanie: jak taki rachunek ukryć przed żoną? Nasi aktorzy nie mieli podobnego dylematu, bo ich rachunki pokrył podatnik. Czy nie mają racji ci, którzy na pytanie: jaki jest najlepszy samochód?, odpowiadają: służbowy…

Dodatkowe usługi świadczone przez kelnerów, jak zwykli mawiać policjanci lub prokuratorzy, miały charakter rozwojowy. Coraz więcej osób, nie tylko na ważnych stanowiskach, korzysta bowiem z restauracji, a poza tym jesteśmy raczej gadatliwym społeczeństwem. Materiałów na nagrania nie zabraknie.Jakie są zatem najbardziej palące pytania wśród VIP-ów: w których restauracjach bywałem w ostatnich latach? z kim jadłem lunch? I najważniejsze: o czym rozmawialiśmy? Dla sporej grupy może to oznaczać wiele nieprzespanych nocy.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 67/2020

"Kurs wiedzy o winie" w ofercie dla firm

„Kurs wiedzy o winie” autorstwa Kevina Zraly’ego to legendarny podręcznik wiedzy o winie, którego walory doceniają zarówno początkujący, jak i prawdziwi eksperci. Do dziś jest to najlepiej sprzedająca się książka poświęcona tematyce wina (ponad 3 miliony sprzedanych egzemplarzy!). Nowe wydanie to 450 stron rzetelnej wiedzy o winie, podanej w przystępnej i atrakcyjnej formie. Książka będzie doskonałym prezentem dla kontrahentów i współpracowników.

Czytaj więcej

Zabawa guzikami

Niedawno w windzie byłem mimowolnym świadkiem zupełnie zwyczajnej, rodzinnej sytuacji. Ojciec z kilkulatkiem wybierali się gdzieś wspólnie, więc potencjalnie dość sielski był to obrazek, szczególnie że ojcowie często (choć nie zawsze) w tej kwestii zawodzą, bo jak mówi potoczna prawda „zarobieni są”. Czar jednak prysł, gdyż rodzinna interakcja, którą – podkreślam – mimowolnie obserwowałem, przypominała bardziej wojskową musztrę.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.