Planowana na 2015 r. nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: pdof) modyfikuje zasady zwrotu świadczeń pieniężnych w ramach systemów cashback i moneyback. Konsekwencją tego będą nowe obowiązki dla pewnej grupy płatników. Pozostali przy organizacji zwrotów części świadczeń pieniężnych oraz korzystający z systemów sprzedaży premiowej nie będą musieli już dogłębnie analizować niejednolitego podejścia organów skarbowych do opodatkowania tego typu świadczeń.

Mianem cashback i moneyback zwykło się określać świadczenie pieniężne przekazywane zwrotnie odpowiednio w gotówce lub w formie bezgotówkowej – w związku z organizacją określonego typu sprzedaży – podmiotowi nabywającemu oferowany produkt. Może ono być związane ze ściśle określonym zachowaniem nabywcy. Warunki transakcji zgodne są z regulaminem określającym zasady, na jakich podmiot ma prawo uzyskać zwrot wydatkowanych wcześniej kwot.

Systemy zwrotów cashback i moneyback mają motywować klientów do zwiększenia zakupów. Wprowadzane są również jako systemy lojalnościowe w celu przywiązania klienta do marki lub produktu danego przedsiębiorstwa.

Powyższe działania należy odróżnić od systemów gromadzenia punktów premiowych, za które można otrzymać towary bądź usługi nieodpłatne lub częściowo odpłatnie, a także od programów przekazywania towarów gratisowych w związku z osiągnięciem limitu zakupów lub sprzedaży pewnej wartości.

Podatkowe konsekwencje sprzedaży premiowej oraz zasady jej rozliczania

Rozliczenie podatkowe zwrotów świadczeń pieniężnych opiera się na działaniu tzw. systemów sprzedaży premiowej, w których ze względu na zakup określonego towaru lub usługi klient otrzymuje premię w postaci pieniężnej. Sprzedaż premiowa do jednorazowej wartości premii w kwocie 760 zł korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego. W efekcie podatnik organizujący sprzedaż premiową nie ma obowiązku wystawiać z tego tytułu deklaracji PIT-8C. W przypadku sprzedaży premiowej, dla której wartość świadczenia przekracza jednorazowo 760 zł, płatnik wystawi druk PIT-8C. Nie musi jednak pobierać zaliczki na podatek. Wynika to z kwalifikowania systemów cashback i moneyback do tzw. innych źródeł przychodów, od których otrzymujący zwrot samodzielnie odprowadza zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wynika to z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, dokonujące wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 – z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku – nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek ani zryczałtowanego podatku dochodowego, lecz jedynie sporządzić według ustalonego wzoru informację o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać je podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności w świetle obowiązujących przepisów prawa

Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności w świetle obowiązujących przepisów prawa

Sprawozdania finansowe powinno być sporządzane zgodnie z określonymi zasadami, które opisane są w Ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 roku, poz. 120 ze zm. zwanej dalej Uor). Jedną podstawowych zasad jest zasada kontynuacji działalności (going concern principle). Zakłada ona, że jednostka gospodarcza będzie kontynuowała działalność w dającej się przewidzieć przyszłości w niezmienionym istotnie zakresie, bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości, chyba że jest to niezgodne ze stanem faktycznym lub prawnym.

Czytaj więcej

Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności (dalej: MPP), czyli split payment, to instytucja prawna przewidziana w art. 108a–108f ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Zakłada ona możliwość czy też obowiązek – w zależności od sytuacji – rozdzielenia dokonywanej płatności na kwotę netto oraz kwotę podatku VAT od nabywanych towarów i usług. Mechanizm podzielonej płatności ma na celu zwalczanie oszustw podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości transakcji, zwłaszcza w handlu internetowym.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.