W sytuacji, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego – to podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy (czyli wskazania jej jako tzw. kwoty do przeniesienia) lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady zwrotu VAT wynikają z literalnego brzmienia art. 87 ustawy o VAT.

Zwrot VAT z uwzględnieniem zmian po 1 lipca 2024 r.

Obecnie podstawowy termin, w jakim przysługuje zwrot VAT, wynosi 60 dni od dnia złożenia rozliczenia. Inne terminy zwrotu VAT to 180, 40, 25 lub 15 dni od dnia złożenia rozliczenia – przysługujące w zależności od sytuacji i po spełnieniu określonych warunków.

Wprowadzając od 1 lipca 2024 r. obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych, ustawodawca wprowadził także zmiany w zakresie zwrotu VAT.

Obligatoryjny KSeF już niebawem

Warto przy tej okazji wspomnieć o obligatoryjnym Krajowym Systemie e-faktur, który ustawodawca planuje wprowadzić od 1 lipca 2024 r., co poniekąd ma również związek ze zmianami w ustawie w VAT w kwestii zwrotów podatku.

Zgodnie z założeniami KSeF obowiązkiem wystawiania e-faktur zostaną objęci podatnicy VAT, którzy posiadają siedzibę albo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Faktura ustrukturyzowana będzie jedynym dopuszczalnym rodzajem faktury. Podatnicy już teraz powinni zweryfikować, czy oprogramowanie niezbędne do wdrożenia KSeF zostanie dostarczone przez aktualnego dostawcę programu finansowo-księgowego, czy też konieczne będzie pozyskanie odpowiedniego rozwiązania informatycznego od innego dostawcy. W ramach wdrożenia KSeF niezbędny będzie również przegląd oraz odpowiednie dostosowanie procedur związanych z procesem wystawiania i przesyłania faktur, jak również odbioru faktur za pośrednictwem KSeF. Warto także przeprowadzić szkolenia pracowników w zakresie nadchodzących zmian (nie tylko osób zatrudnionych w działach księgowych, ale również do pozostałych jednostek zajmujących się w ramach organizacji procesami wystawiania oraz obsługi faktur).

Warto nadmienić, że podczas briefingu prasowego z 19 stycznia 2024 r. Minister Finansów przekazał informację o przesunięciu terminu wejścia obowiązkowego KSeF. Zgodnie z informacją przekazaną przez Ministra Finansów obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur zostanie przesunięty i na pewno nie będzie tego obowiązku w 2024 roku. Oznacza to, że KSeF zacznie obowiązywać najszybciej od 1 stycznia 2025 r.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 3-4/2024

Zobacz również

Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności w świetle obowiązujących przepisów prawa

Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności w świetle obowiązujących przepisów prawa

Sprawozdania finansowe powinno być sporządzane zgodnie z określonymi zasadami, które opisane są w Ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 roku, poz. 120 ze zm. zwanej dalej Uor). Jedną podstawowych zasad jest zasada kontynuacji działalności (going concern principle). Zakłada ona, że jednostka gospodarcza będzie kontynuowała działalność w dającej się przewidzieć przyszłości w niezmienionym istotnie zakresie, bez postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości, chyba że jest to niezgodne ze stanem faktycznym lub prawnym.

Czytaj więcej

Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności (dalej: MPP), czyli split payment, to instytucja prawna przewidziana w art. 108a–108f ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Zakłada ona możliwość czy też obowiązek – w zależności od sytuacji – rozdzielenia dokonywanej płatności na kwotę netto oraz kwotę podatku VAT od nabywanych towarów i usług. Mechanizm podzielonej płatności ma na celu zwalczanie oszustw podatkowych oraz zwiększenie przejrzystości transakcji, zwłaszcza w handlu internetowym.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.