Z Agnieszką Gajewską, prezes Regionalnej Rady Biegłych Rewidentów w Warszawie rozmawiała Barbara Dorosz.

Analfabetami XXI wieku nie będą ci, którzy nie znają Excela i nie potrafią programować, ale ci, którzy nie potrafią zmieniać przyzwyczajeń i uczyć się od nowa – Alvin Toffler.

Witam panią serdecznie na konferencji „Dwa światy: audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo” i dziękuję za zaproszenie. Przeprowadzili państwo badanie ankietowe dotyczące tego, czym jest, a czym może być dla spółki audyt. Chciałabym zapytać jak prezentują się wyniki tego sondażu? Jakie wnioski mogą wyciągnąć z nich audytorzy, a jakie przedsiębiorcy?

Sondaż rzeczywiście przeprowadziliśmy wśród biegłych rewidentów oraz przedsiębiorców. Można powiedzieć, że pojawiły się nieco rozbieżne opinie, niemniej jednak zebrane wnioski zmierzają w podobnym kierunku.

Jedno z pytań brzmiało: z jakimi oczekiwaniami spółki spotyka się biegły rewident, jeśli chodzi o obszar związany z badaniem sprawozdania finansowego? Tu, ku mojemu zdziwieniu, większość respondentów odpowiedziała, że zwykle jest to po prostu wydanie pozytywnej opinii. Biegli twierdzą, że zarząd w zasadzie interesuje zbadanie sprawozdania finansowego w takim zakresie, w jakim wymagają tego przepisy prawa oraz wydanie opinii bez żadnych uwag i zastrzeżeń. Z drugiej strony okazało się jednak, że spółki oczekują wsparcia w problemach podatkowych, a także w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz sporządzania sprawozdań finansowych. Zaskakujący był fakt, że wśród naszych respondentów znalazła się bardzo niewielka grupa (ok. 10%), która wyraziła zainteresowanie wsparciem przez biegłego rewidenta w zakresie pozyskiwania finansowania (np. dotacji, obligacji). Dziwi mnie, że tak mało osób ma świadomość kompetencji biegłego rewidenta w obszarze tak ważnym dla każdego przedsiębiorcy, jakim jest pozyskiwanie funduszy i zarządzanie finansami. A przecież my, jako biegli rewidenci, badamy rocznie co najmniej kilkadziesiąt spółek, widzimy zatem, jakie jest oprocentowanie w różnych bankach, jakie są marże i zabezpieczenia. Możemy, wykorzystując nasze doświadczenie, podpowiadać przedsiębiorcy różne sposoby finansowania. Wszystko zależy od tego, czy przedsiębiorcy postrzegają nas jako partnera i doradcę w prowadzeniu biznesu. Odpowiedzi twierdzącej na tak zadane pytanie udzieliło 40% respondentów. Pozostaje zatem wątpliwość, jak jesteśmy postrzegani przez większość?

Radykalnie rzecz ujmując w oczach przedsiębiorców nasza rola sprowadza się do wydania pozytywnej opinii i wypełnienia ustawowego obowiązku. Pomyśleliśmy zatem, że takie podejście może wynikać z faktu, że biegły rewident nie potrafi rozmawiać z przedstawicielami biznesu o swoich możliwościach i kompetencjach. Ku naszemu zaskoczeniu okazało się, że biegli rewidenci, którzy wzięli udział w sondażu, nie uważają, że taki rozdźwięk w wizerunku i faktycznej roli audytora, wynika z problemów komunikacyjnych. Większość z nich wskazała, że nie ma problemów dotyczących podpisania umowy, z głównym księgowym czy komunikacji z zarządem.

Kolejne pytanie sondażu brzmiało: „Z jakich usług, oprócz badania sprawozdania finansowego, korzystają przedsiębiorcy?”. Okazuje się, że najczęściej po pomoc biegłych rewidentów sięgają w sprawach podatkowych.

Teraz z wielkim zainteresowaniem śledzimy, jakie będzie nowe podejście do kontroli skarbowej przez udostępnienie danych w formie elektronicznej. Jednolite pliki kontrolne to tak naprawdę połączenie ksiąg rachunkowych, kwestii biznesowych i zagadnień podatkowych – a kto, jak nie biegli rewidenci, najlepiej potrafi połączyć wszystkie te elementy i zweryfikować ich poprawność.

Warto dodać, że świadczymy też usługi zgodne z Kodeksem spółek handlowych, np. dotyczące połączeń czy podziałów spółek.

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.