Z Tiną Sobocińską, dyrektorem ds. personalnych i komunikacji w DHL Parcel rozmawiała Patrycja Górka.

Posiada Pani kilkunastoletnie doświadczenie w zarządzaniu kapitałem ludzkim, które zdobywała Pani w dużych, międzynarodowych firmach. Jak przez ten czas zmieniło się postrzeganie controllingu personalnego? Czy można powiedzieć, że controlling i HR na stałe wpisały się już w obraz polskich przedsiębiorstw?

Controlling personalny to bardzo ciekawy obszar zarządzania kapitałem ludzkim, z jednej strony tradycyjny, z drugiej – taki, który przeszedł rewolucję, także technologiczną, tym samym stał się w niektórych firmach bardzo innowacyjny i strategiczny. Wypowiadam się z perspektywy praktyka HRM z 18-letnim doświadczeniem zawodowym.

Na swojej ścieżce zawodowej miałam do czynienia z klasycznym podejściem do wskaźników HR, które są monitorowane w ramach kontroli kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych, kosztów szkoleń, kontroli poziomu zatrudnienia, analiz rotacji, absencji czy demografii organizacji. Uczestniczyłam także w etapach budowy tzw. HR analytics, które zakładają monitorowanie i analizę tych wskaźników jako danych historycznych, ale także przewidywanie trendów, przeprowadzanie analiz na miarę potrzeb czy rozbudowywanie analiz o rekomendacje rozwiązań czy wsparcie decyzji zarządczych.

Co ciekawe, analizy te wspierane są nowoczesnymi technologiami, np. hurtowniami danych w chmurze.

Dzisiaj większość firm w Polsce analizuje dane historyczne i robi to w Excelu, ale rośnie także grupa organizacji, które doceniają rolę HR analytics i są gotowe podążać w tym kierunku. O tym, że ten drugi trend jest jeszcze mało popularny świadczy fakt, że wartościowe konferencje nt. controllingu personalnego wciąż można policzyć na palcach jednej ręki i trzeba ich szukać w Europie.

Niska popularność wynika nie tylko z niedocenienia tego obszaru, ale także z faktu, że wymaga on inwestycji w kompetencje ekspertów, często o innym profilu niż HR (np. absolwentów matematyki), i edukacji menedżerów, jak korzystać z takich analiz.

Kapitał ludzki nie jest już postrzegany tylko jako element kosztów, ale przede wszystkim jako fundament przedsiębiorstwa, mający kolosalne znaczenie dla jego rozwoju. W jaki sposób Pani przedsiębiorstwo podchodzi do tego zagadnienia? Jak w formułę wartości kapitału ludzkiego można wpisać inwestycje w rozwój kompetencji zawodowych pracowników?

Strategia DHL Parcel opiera się na ludziach, którzy na co dzień realizują i rozwijają ofertę dla naszych klientów. Jako firma kurierska świadczymy usługi dla klientów B2B i B2C, jesteśmy jedną w wiodących firm z branży rozpoznawaną jako marka premium. To wszystko jest możliwe dzięki naszym pracownikom i kurierom, którzy od lat budują zaufanie klientów, w stosunku do których czujemy się zobowiązani do tworzenia środowiska opartego na prawdziwych wartościach, doskonałej kulturze pracy, otwartym i konstruktywnym dialogu, innowacyjnych rozwiązaniach, do tworzenia strategii rozwoju firmy i bezpiecznej przestrzeni do rozwoju jej pracowników.

Kapitał ludzki to część całkowitej wartości marki DHL, a marka ta jest dzisiaj jednym z najbardziej rozpoznawalnych i wartościowych znaków towarowych na świecie.

Pozostałe 50% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Tekst otwarty nr 84/2022

Controlling finansowy ‑ jak będzie wyglądał w przyszłości?

Controlling finansowy - jak będzie wyglądał w przyszłości?

Z Hanną Piwowarczyk, dyrektor Centrum Finansowego AbbVie na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki rozmawiamy o perspektywach rozwoju rynku centrów usług wspólnych w Polsce, nowej roli controllera oraz szansach na rozwój i karierę w turbulentnych czasach.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Czym jest Autonomous Enterprise?

Czym jest Autonomous Enterprise?

Z Konradem Jakubcem, Business Development Directorem oraz Krzysztofem Kuczkowskim, Intelligent Process Automation Practice Managerem w Mindbox, rozmawiamy o tempie wdrażania automatyzacji w Polsce, obszarach, które najłatwiej jest zautomatyzować, wyzwaniach towarzyszących wdrażaniu stosownych rozwiązań i sposobach na mądre wykorzystanie robotyzacji procesów. Rozmawiamy również o tym, czy automatyzacja wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy, możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji do obsługi procesów biznesowych oraz idei Citizen Developerów.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.