Rozmowa z Piotrem Pawlakiem - Dyrektorem Departamentu Controllingu w Żabka Polska SA. Pytamy o plany finansowe firmy, tajniki zarządzania kosztami oraz rolę i zadania Działu Controllingu w firmie.
Czy mógłby Pan podsumować 13 lat obecności Żabki na polskim rynku?
Byliśmy prekursorem wprowadzania sieci sklepów typu convenience na polski rynek. Pojawienie się sieci Żabka na rynku sprzedaży detalicznej było więc pewnego rodzaju przełomem. Odpowiednio zbudowana strategia firmy, konsekwentnie wprowadzana od samego początku miała przełożenie na skalę, jaką możemy się obecnie pochwalić. 2500 sklepów to do dziś największa sieć typu convenience. Złożyło się na to wiele lat konsekwentnych, planowanych i przemyślanych działań. Przez 13 lat utrzymywaliśmy wysoką dynamikę rozwoju organicznego, stworzyliśmy największą sformatowaną sieć w Europie Środkowo-Wschodniej. Kreowaliśmy trendy, wyznaczając kierunek rozwoju rynku retailowego w Polsce. Z każdym rokiem rozwijaliśmy się, sukcesywnie zwiększając sprzedaż przypadającą na metr kwadratowy sklepu, stając się najbardziej efektywną siecią FMCG w Polsce.
Co Pana zdaniem stanowi klucz do sukcesu Żabki i umocnienia pozycji lidera wśród sklepów typu convenience w ostatnich latach?
Klucza do sukcesu Żabki nie można zdefiniować w kilku zdaniach. Na pozycję lidera składa się wiele czynników, które, tylko jeśli ze sobą współgrają, tworzą całość. Jednym z bazowych elementów drogi do sukcesu jest konsekwentna realizacja strategii. Stanowi ona swoisty szkielet, który następnie trzeba obudować równie ważnymi detalami. Istotne są inwestycje, nakłady poniesione na rozwój czy też kluczowy zespół menedżerów, który pracuje nad rozwojem firmy. Zdecydowanie liczy się kapitał ludzki. Siłą jest bardzo duże doświadczenie pracowników Żabki, tworzących grupę ekspertów opiniotwórczych. Tak jak przez te 13 lat zmieniał się rynek spożywczy sprzedaży detalicznej w Polsce, tak zmieniała się nasza firma. W 2009 r. wprowadziliśmy nowy projekt Freshmarket, który niewątpliwie pozwoli nam na umocnienie naszej pozycji na rynku.
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.