Wywiad z ANDRZEJEM OŚLIZŁO, prezesem zarządu Expander Advisors Sp. z o.o.
Celem każdego przedsiębiorstwa powinien być wzrost wartości w długim okresie. Rentowność jest niezwykle ważnym elementem życia gospodarczego i jednym z warunków sukcesu firmy. Walka o jej utrzymanie toczy się na co dzień, na wielu płaszczyznach: rynkowej, wewnątrzorganizacyjnej oraz w świadomości ludzi. Czy jednak warto koncentrować się na tym aspekcie biznesu, żeby osiągać sukces gospodarczy?
Patrząc z punktu widzenia inwestora, rentowność ma znaczący wpływ na możliwość pomnażania kapitału. Jednak dla wzrostu wartości firmy istotniejszy jest, obok poziomu rentowności, pomysł na rozwój i skuteczne zwiększanie sprzedaży w okresie długoterminowym, na co kluczowy wpływ ma dostarczana przez firmę wartość dla klienta. Aspekt wzrostu jest kluczowy, gdyż powoduje najczęściej wyższy nominalny poziom wyniku nawet przy niższej rentowności, co przekłada się na możliwości inwestycyjne. A to z kolei wpływa na utrzymanie i pozyskanie nowych klientów. Rosnąca sprzedaż przy utrzymaniu pozytywnej rentowności w perspektywie długoterminowej oznacza generowanie coraz wyższych wyników i wzrost wartości firmy, który powinien być celem przedsiębiorstwa. Zdarzają się jednak sytuacje, w których inwestorowi zależy bardziej na wysokich zyskach w krótszym okresie, nawet kosztem czasowego spowolnienia biznesu i jego długofalowych perspektyw rozwoju. Może się tak dziać, gdy inwestor planuje na przykład sprzedaż spółki, a potencjalnego kupującego interesuje głównie analiza bieżących wyników oraz przepływów pieniężnych i nie uwzględnia on kosztów rozwoju i inwestycji. Jeśli dla inwestora ważniejszy jest prosty przelicznik ceny do zysku lub wartości księgowej, czym często kierują się inwestorzy giełdowi, pewne krótkoterminowe optymalizacje kosztowe i ograniczenie inwestycji mogą pomagać wycenie, jednak ja jestem zwolennikiem budowania wartości w długim okresie. Budowa silnej, dobrze kojarzonej marki, unikalnego know-how i strategii, relacji z kontrahentami, bazy zadowolonych i lojalnych klientów pozwalają wyceniać spółkę zdecydowanie wyżej oraz stworzyć firmę o wysokiej i rosnącej przez lata wartości. Coraz częściej wartości niematerialne i prawne są kluczowym elementem spółki i firmy, które – poza koncentracją na rentowności i wyniku – właśnie na nich budują swoją wartość. Są one bardzo cenne dla akcjonariuszy, szanowane przez klientów i otoczenie.
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.