Ostatnie lata, trudne dla światowej gospodarki, przyniosły znaczące zmiany w postrzeganiu roli finansistów w firmach. W konsekwencji CFO coraz częściej przejmują stery, zajmując stanowiska prezesów. Według danych prestiżowej firmy rekrutacyjnej Marks Sattin, odsetek prezesów spółek z indeksu FTSE 100 (sto największych spółek notowanych na londyńskiej giełdzie), którzy mają doświadczenie w finansach lub rachunkowości, wzrósł ponad dwukrotnie, z 24 proc. w połowie lat 90. XX wieku do 58 proc. obecnie.

5 najważniejszych doświadczeń CFO, które przydają się CEO

Jakie umiejętności pomagają, a jakie przeszkadzają finansiście, kiedy staje na czele zarządu firmy? Eksperci zaproszeni przez ACCA na tegoroczny CFO European Summit dzielą się swoimi doświadczeniami i poradami.

Jak pokazało badanie opublikowane w raporcie CFO and beyond: the possibilities and pathways outside finance, aż 79 proc. specjalistów z branży finansowej uważa, że CFO są coraz bardziej pożądanymi członkami zarządów.

– Gotowość do powierzania finansistom odpowiedzialności za zarządzanie to efekt rosnącego zaufania i docenienia ich arcyważnej roli, zwłaszcza w ostatnich latach, trudnych dla firm na całym świecie – wyjaśnia Magdalena Hernandez, dyrektor zarządzająca ACCA Polska, organizator CFO European Summit 2013.

Jak pokazuje wspomniane badanie, w skali globalnej odsetek prezesów z doświadczeniem w roli dyrektora finansowego podwoił się w ciągu 10 lat, między rokiem 2002 a 2012 (z 9 do 18 proc.). Czy w drodze na szczyt hierarchii dyrektorzy finansowi – skupieni na optymalizowaniu budżetu, analizowaniu i sprawozdawczości – rzeczywiście mają przewagę nad pracownikami z innych działów firmy?

– Dyrektor zarządzający, czyli CEO, musi przede wszystkim wiedzieć, co sprawia, że firma osiąga zadowalające wyniki finansowe. Kiedy już tę wiedzę posiada, powinien stworzyć ku temu odpowiednie warunki. Można powiedzieć, że celem CEO jest maksymalizacja zysku przedsiębiorstwa, a wynik finansowy jest produktem końcowym jego pracy. Każdy CEO musi więc sprawnie poruszać się w liczbach i sprawozdaniach, aby wiedzieć, czy praca przedsiębiorstwa przynosi odpowiednie owoce – mówi Mark Forkun, CEO A. Blikle i jeden z panelistów tegorocznego CFO European Summit.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: ACCA

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e‑commerce?

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.