Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Nowe przepisy obejmują m.in. większą ochronę konsumentów, zwiększone wymagania w zakresie transparentności oferowanych usług i produktów, a przede wszystkim nowe obowiązki dla przedsiębiorców celem spełnienia wymagań ustanowionych przez prawodawcę. Jakich nowości w prawie możemy zatem spodziewać się w 2025 r.?

1. GPSR

13 grudnia 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR – „General Product Safety Regulation”). Nowe przepisy wprowadzają większe wymogi w obrębie bezpieczeństwa produktów. Co istotne, regulacje dotyczą wszystkich kanałów sprzedaży, w tym handlu online.

Celem wprowadzenia GPSR jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego UE przy jednoczesnym zagwarantowaniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów. Rozporządzenie nakłada na podmioty gospodarcze obowiązki związane z zapewnieniem bezpieczeństwa produktów, a także precyzuje, jakie działania powinny być podejmowane w przypadku wystąpienia ryzyka lub incydentów związanych z ich użytkowaniem.

GPSR ma zastosowanie do produktów udostępnionych na rynku UE – niezależnie od tego, czy są to produkty nowe, używane, naprawione, czy odnowione (refurbished). Z zakresu obowiązywania rozporządzenia wyłączone są m.in leki, żywność, pasza, żywe rośliny i zwierzęta, statki powietrzne czy antyki.

Wprowadzenie GPSR ma zapewnić ochronę konsumentów przed niebezpiecznymi produktami, niezależnie od kanału dystrybucji.

Postanowienia wynikające z GPSR skierowane są w szczególności do:

  • producentów – którzy odpowiadają za odpowiednie oznaczenie, spełnienie norm bezpieczeństwa i posiadanie pełnej dokumentacji przez produkty
  • importerów – którzy odpowiadają za wprowadzenie do obrotu produktów spoza UE oraz zagwarantowanie ich zgodności z przepisami;
  • dystrybutorów – którzy odpowiadają za monitorowanie, jak i weryfikację, czy oferowane przez nich produkty spełniają wymogi wynikające z GPSR.

Rozporządzenie nakłada szereg wymogów, w tym:

  • wyznaczenie odpowiedzialnego podmiotu – każdy produkt sprzedawany na rynku UE musi mieć wyznaczoną firmę lub osobę odpowiedzialną za zapewnienie jego zagości z przepisami unijnymi (producent może wyznaczyć taką osobę);
  • ostrzeżenia i informacje o bezpieczeństwie – każdy produkt sprzedawany na rynku UE musi posiadać ostrzeżenia i informacje o bezpieczeństwie, w tym o właściwym użytkowaniu produktu;
  • odpowiednie oznaczenia identyfikacyjne produktu – umożliwiające jego identyfikację;
  • kompletna dokumentacja produktu – obowiązek jej dostarczenia;
  • reakcja na wypadki – obowiązek podjęcia odpowiednich działań przez podmiot gospodarczy w razie wystąpienia wypadków związanych z bezpieczeństwem produktów.

Obecnie trwają prace legislacyjne mające na celu dookreślenie sankcji za nieprzestrzeganie GPSR.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 02/2025

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja w sprzedaży i obsłudze klienta

Sztuczna inteligencja w sprzedaży i obsłudze klienta

Temat sztucznej inteligencji nie schodzi z głównych tematów biznesowych już od kilku miesięcy. Można w zasadzie powiedzieć, że cały czas przyspiesza. Z jednej strony przybywa nam samozwańczych specjalistów i proroków, którzy wieszczą, że potrafią zrobić wszystko dzięki AI i zrewolucjonizują nasze firmy, a z drugiej cały czas pojawiają się mity na temat tego, co sztuczna inteligencja ma dla nas robić i czy w końcu zabierze nasze miejsca pracy. Postarajmy się więc to trochę uporządkować i zobaczyć, co sami dzięki niej możemy uzyskać w sprzedaży.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.