Fragment książki Inżynieria kosztów autorstwa Zbigniewa Leszczyńskiego i Tomasza Jasińskiego, wydanej przez wydawnictwo ODDK.

Analiza łańcucha wartości jako narzędzie redukcji kosztów procesów produkcyjnych

Bazowy łańcuch wartości

„Bazowy łańcuch wartości stanowi propozycję modelu przedsiębiorstwa, jako systemu, obrazującą całkowitą jego wartość. M.E. Porter [1985, s. 35] definiuje wartość jako sumę pieniężną, którą nabywcy są skłonni zapłacić za to, czego przedsiębiorstwo dostarcza. Elementarnymi jednostkami tego systemu są procesy i działania. Celem wyodrębniania procesów i działań jest badanie dynamiki kosztów oraz istniejących i potencjalnych źródeł dyferencji” [Czakon W., 2005, s. 15]. Powiązania pomiędzy działaniami, a więc wpływy jednego działania na inne, rozpatruje się na równi z elementami składowymi systemu. Zgodnie z intencją M.E. Portera [1985], przedsiębiorstwo należy postrzegać jako pewną całość, jako cały łańcuch tworzenia wartości. Elementy składowe modelu bazowego łańcucha wartości oraz charakterystyka wyróżnionych w nim powiązań pozwalają na graficzną jego ilustrację. (Patrz: rysunek 1.)

Porter traktuje w praktyce łańcuch wartości jako: „...systematyczny sposób badania wszystkich działań przedsiębiorstwa i ich wzajemnego oddziaływania...” [Porter M.E., 1985], desegregujący przedsiębiorstwo w strategicznych obszarach jego działalności w celu rozpoznania przyczyn powstawania i zachowania się wartości zużycia zasobów produkcyjnych i pozaprodukcyjnych. Porter postrzega przedsiębiorstwo jako sekwencję procesów i działań tworzenia wartości, a nie jako schemat organizacyjny funkcji biznesowych. Uważa on, że jednostki organizacyjne przedsiębiorstwa mogą być wizualizowane jako „system biznesu”, stosując schemat zaprezentowany na rysunku 1. Zasilanie łańcucha wartości jest przekazywane przez szereg procesów/działań, aż do klienta końcowego, gdzie przyjmuje postać produktu finalnego. Różnica pomiędzy kosztami działań (wartość zużytych zasobów) a przychodami ze sprzedaży produktu finalnego stanowi marżę, którą zarabia przedsiębiorstwo. Menedżerowie, analizując każde z dziewięciu procesów/działań łańcucha Portera (rys. 1), pozyskują wiedzę o tworzonej przez nich wartości. Na bazie tej wiedzy mogą podejmować odpowiednie decyzje dotyczące usprawniania działalności przedsiębiorstwa poprzez [Porter M.E., 1985]:

  • zwiększenie potencjału przedsiębiorstwa w celu różnicowania produktów (strategia dywersyfikacji),
  • zmniejszenie poziomu kosztów związanych z prowadzeniem działalności, bez uszczerbku dla konkurencyjności produkcji finalnej (strategia przywództwa kosztowego).

    Według M.E. Portera (1985), realizacja strategii przywództwa kosztowego to zmiana procesów/działań i połączeń wewnątrz łańcucha wartości (połączenia to relacje pomiędzy poszczególnymi działaniami). Porter sugeruje, że konsolidacja oraz unowocześnianie połączeń oznacza kreowanie oszczędności kosztów – zmniejszenie zużycia zasobów elastycznych o dedykowanych przedsiębiorstwach. Jeżeli przedsiębiorstwo produkcyjne wdroży system „just-in-time – JIT”, to wystąpią nowe jakościowo połączenia wewnątrz łańcucha wartości, które kreują redukcję zużycia ilości zasobów – kosztów przedsiębiorstwa [Botten N., 2007, ss. 90-99]:

  • ograniczenie liczby dostawców komponentów i surowców jest zsynchronizowane ze zmniejszoną liczbą cyklów zaopatrzenia wewnętrznego,
  • zsynchronizowanie kolejności dostaw z cyklami produkcji w celu redukcji ich czasów oraz błędów,
  • elektroniczne zamówienia sprzedaży są zsynchronizowane z planowaniem produkcji,
  • szkolenie i przygotowywanie pracowników do pracy w elastycznym systemie produkcji zgodnie z rodzajem zamówień.

 

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e‑commerce?

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.