Strategia rozwoju każdego przedsiębiorstwa wymaga podejmowania decyzji związanych z bieżącą działalnością, jak również decyzji o charakterze inwestycyjnym. W tym rozumieniu nie tylko biznesplan nowego przedsiębiorstwa jest inwestycją – jest nią również każde działanie związane z uruchomieniem nowego produktu, usługi bądź otwarciem nowej placówki.
Tak jak w przypadku klasycznego biznesplanu, również w przypadku tego typu przedsięwzięć decyzja powinna posiadać podstawy merytoryczne i być poparta dokonaną analizą opłacalności. Dla realizacji tego celu powinien zostać opracowany model ekonomiczno-finansowy umożliwiający ewaluację takiego przedsięwzięcia. W poniższym artykule przedstawiono kompletny proces opracowania analizy opłacalności, przygotowany w arkuszu kalkulacyjnym MS Excel. Każde nowe przedsięwzięcie wiąże się przede wszystkim z koniecznością poniesienia nakładów inwestycyjnych. Dla celów analitycznych powinniśmy planowane nakłady podzielić na grupy bilansowe i przypisać im odpowiednie stawki amortyzacji (tabela 1–2.). W analizowanym przykładzie założono realizacje inwestycji wymagającej poniesienia nakładów na zakup maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz środków transportu niezbędnych dla obsługi logistycznej. Całkowity nakład wynosi 1500 tys. zł.
Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.