Leasing jako forma finansowania inwestycji jest coraz bardziej popularną usługą. Rynek leasingu po załamaniu związanym z kryzysem finansowym, kiedy skurczył się do 23 mld zł, już w pierwszym półroczu 2010 r. osiągnął poziom 23,2 mld zł.
Naturalnie najpopularniejszym przedmiotem leasingu pozostają środki transportu. Rosnąca powszechność leasingu powoduje, że coraz rzadziej przedsiębiorcy zaglądają do szczegółowych postanowień umowy oraz tzw. Ogólnych Warunków Umowy Leasingu. Zanim taka umowa zostanie podpisana, warto się zastanowić nad możliwymi alternatywami i ich skutkami.
Przede wszystkim należy podjąć decyzję odnośnie rodzaju produktu leasingowego. Do wyboru mamy dwa rodzaje leasingu – operacyjny i finansowy. Generują one bardzo odmienne skutki podatkowe i bilansowe. Leasing finansowy w swojej postaci nie odbiega zasadniczo od kredytu. Podobnie jak w przypadku kredytu – odsetki stanowią koszt uzyskania przychodu, a przedmiot amortyzowany jest przez Korzystającego. W strukturze finansowania wyodrębnione są raty miesięczne składające się z części kapitałowej i odsetkowej – na część odsetkową przypada dodatkowo podatek VAT. Na całość VAT-u wynikającego z zakupu przedmiotu leasingu wystawiana jest nota na początku umowy leasingu, dzięki czemu przedsiębiorca ma możliwość rozliczenia podatku VAT w całości w momencie zawarcia umowy. Niektóre firmy dodatkowo wspierają przedsiębiorców, oferując finansowanie VAT-u w ratach miesięcznych. Motywem do zawarcia umowy leasingu finansowego mogą być relatywnie bardziej atrakcyjne warunki cenowe i elastyczność firm leasingowych w kwestii struktury finansowania.
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.