Wydaje się, że „kultura controllingowa” w Polsce jest już wszechobecna i zarządzający przedsiębiorstwami powszechnie korzystają ze wsparcia controllerów i rachunkowości zarządczej. Nie ulega wątpliwości, że controlling operacyjny jest nie tylko często stosowany, ale i wspierany przez liczne narzędzia informatyczne. Jak wygląda controlling strategiczny? Przecież to właśnie strategia przedsiębiorstwa determinuje strategie funkcjonalne wspierane przez controlling operacyjny. Nie ma więc jednego bez drugiego, ale… czy na pewno?

Trudności związane z udzieleniem odpowiedzi na to pytanie z pewnością odczuwali sami ankietowani. Choć dane do naszej ankiety spływały wyjątkowo opornie, dzięki nim udało się uchwycić jak migawką aparatu fotograficznego obraz controllingu strategicznego w Polsce.

Zdecydowana większość przedsiębiorstw (blisko 90%) nie przekracza pięcioletniego horyzontu czasowego planowania strategicznego. Przykuwa uwagę relatywnie wysoki odsetek odpowiedzi wskazujących na okres 3-5 lat, na taki horyzont wskazała blisko połowa respondentów.

Ciekawie wygląda rozkład wskazań dotyczących wykorzystywanych w przedsiębiorstwach instrumentów controllingu strategicznego. Można było wskazać więcej niż jeden, statystycznie jednak wyniki wskazują, że po metody i techniki wspomagające planowanie strategiczne sięga się dość wybiórczo. Średnia wskazań to 3 instrumenty na badane przedsiębiorstwo.

Prym wiedzie analiza konkurencji, którą posługuje się aż (a może tylko) 63,6% ankietowanych. Nie dziwi brak lub śladowa reprezentacja bardziej „egzotycznych” metod, takich jak Hoshin Kanri, Skandia Navigator, Performance Prism czy Tableau de Bord. Dylematy make-or-buy wydają się jednak „bliższe ciału”, dlatego wynik 6,8% może zaskakiwać. Ciekawa jest też stosunkowo niska pozycja Zrównoważonej Karty Wyników (20,5%).

W ankiecie interesowaliśmy się także tym, w jakim stopniu i w jakich obszarach wnioski z analiz strategicznych przekładają się na rzeczywistość przedsiębiorstw. Spośród uzyskanych rezultatów zaskakujący może się wydawać dość niski odsetek pozytywnych wskazań dotyczących wdrożenia systemu umożliwiającego ocenę i reakcję na niekorzystne odchylenia (53,5%), przy jednoczesnych wysokich wskazaniach na regularność raportów monitorujących realizację strategii długoterminowej (65,9%) oraz właściwy dobór adresatów tych raportów (74,4%).

Jaka była charakterystyka grupy respondentów? Najbardziej liczną reprezentację stanowiły firmy usługowe (56,8%), natomiast produkcja i handel po równo podzieliły się pozostałymi głosami. Większość ankietowanych reprezentowała kapitał wyłącznie polski lub z jego przewagą (86,2%). Blisko 60% ankietowanych reprezentowało segment SME, przedsiębiorstwa zatrudniające od 50 do 250 (i powyżej) pracowników reprezentowane były w naszym badaniu nieproporcjonalnie licznie w porównaniu do danych statystycznych charakterystycznych dla tych podmiotów.

[wp]

1. W jakim horyzoncie czasowym odbywa się planowanie strategiczne w Państwa przedsiębiorstwie?

2. Które z instrumentów controllingu strategicznego wykorzystywane są w Państwa przedsiębiorstwach (można zaznaczyć więcej niż jeden):

3. Czy przyjęte strategie długofalowe przekładają się na:

4. Wielkość Państwa przedsiębiorstwa:

5. Struktura kapitałowa Państwa przedsiębiorstwa:

6. Sektor gospodarki:

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.