Temat sztucznej inteligencji nie schodzi z głównych tematów biznesowych już od kilku miesięcy. Można w zasadzie powiedzieć, że cały czas przyspiesza. Z jednej strony przybywa nam samozwańczych specjalistów i proroków, którzy wieszczą, że potrafią zrobić wszystko dzięki AI i zrewolucjonizują nasze firmy, a z drugiej cały czas pojawiają się mity na temat tego, co sztuczna inteligencja ma dla nas robić i czy w końcu zabierze nasze miejsca pracy. Postarajmy się więc to trochę uporządkować i zobaczyć, co sami dzięki niej możemy uzyskać w sprzedaży.

Sztuczna inteligencja w sprzedaży i obsłudze klienta

Czy uważam się za eksperta i proroka od AI? Zdecydowanie nie. Jestem jednak wielkim entuzjastą technologii i od ponad 16 lat zajmuję się zawodowo produktami informatycznymi. Na co dzień wykorzystuję narzędzia oparte na AI. Po co? No właśnie – tutaj zaczyna się kluczowy aspekt celu, w jakim chcemy wykorzystywać takie narzędzia. Wielu uważa, że nowe technologie, a w szczególności AI, powinny nas wyręczać. Powinny sprawdzić, że my, ludzie, będziemy mieli więcej wolnego czasu. Stąd też obawa, że w przyszłości te narzędzia zastąpią pracowników. Prawda jak zawsze leży pośrodku. Wykorzystanie takich technologii da nam więcej czasu, ale tylko po to, abyśmy mogli go wykorzystać dużo bardziej produktywnie. Pamiętajmy, że na końcu są to algorytmy, które wykonują zadane im polecenia, nie narzekają, nie marudzą, nie męczą się, a co za tym idzie – najlepiej dać im zadania, których sami nie lubimy robić, albo które są tylko elementem składowym jakiegoś procesu sprzedaży i możemy go delegować. Tak więc czy sztuczna inteligencja zastąpi pracowników? Nie. Mogą ich za to zastąpić inni pracownicy korzystający z narzędzi AI. Stanie się tak, ponieważ będą dużo bardziej produktywni i kreatywni. W tym samym czasie będą w stanie wykonać o wiele więcej zadań, a każde z nich będzie też w lepszej jakości, ponieważ dzięki maszynom będą mogli dużo lepiej i szybciej przeanalizować wynik swoich decyzji. Co zatem musimy zrobić, żebyśmy to my byli tymi, którzy zastąpią innych?

Poznaj swojego klienta

Jednym z kluczowych elementów w sprzedaży jest poznanie swoich klientów. Jeżeli skupiamy się na
konkretnej branży, powinniśmy ją doskonale rozumieć. Powinniśmy stworzyć persony, opisać je i wiedzieć, z kim dokładnie rozmawiamy. Im więcej mamy informacji, tym lepiej dla nas i tym skuteczniej będziemy mogli zaadresować je do naszego wymarzonego klienta.

Czy potrafisz odpowiedzieć na te pytania:

  • Jakie są kluczowe wyzwania, przed którymi swoi branża Twojego klienta?
  • Jakie są źródła tych wyzwań?
  • Jakie są ekonomiczne, technologiczne czy polityczne trendy, które mogą wpłynąć na Twojego klienta?
  • Jak Twój produkt czy usługa łączą się z tymi tematami?
  • Co klient może stracić, jeśli nie podejmie działań w związku z tymi wyzwaniami? Klientów? Pieniądze? Udziały w rynku?

Nie zawsze odpowiedź na takie pytania jest prosta. Często potrzebowalibyśmy wiele czasu, żeby przegrzebać się przez internet, aby zebrać informacje o firmie i przygotować materiały do rozmowy. Zachęcam Cię do wykorzystania w tym celu chatów AI, które są dostępne na rynku i pomogą Ci zbudować początkową bazę wiedzy, a nawet gotowe scenariusze rozmów, które tę wiedzę wykorzystają. Poniżej prosty przykład promptu (czyli informacji, która przekazuje się do systemu, aby ten wiedział, co ma zrobić), który możesz wykorzystać do zebrania informacji o wyzwaniach, jakie może mieć Twój klient:

Moim potencjalnym klientem jest firma Senetic SA. Jest to międzynarodowy dostawca produktów IT. Moja firma zajmuje się sprzedażą folii bąbelkowych oraz opakowań. Jakie wyzwania stoją przed firmą taką jak Senetic w zakresie logistyki i pakowania i jak moja firma może na nie odpowiedzieć?

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 02/2025

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e‑commerce?

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.