By podjąć jakąkolwiek decyzję, kadra zarządzająca potrzebuje danych i osoby, która na podstawie tych danych przedstawi w zrozumiały sposób wnioski i zarekomenduje możliwe działania. Cyfrowy świat oddziałuje w znaczący sposób na obie te zmienne – zarówno dane, jak i osobę Finance Business Partnera, który ma stanowić pomost pomiędzy skomplikowanym światem danych a kadrą zarządzającą, stąd jego rola jest kluczowa w organizacji i procesie podejmowania decyzji. Cyfryzacja zmieniła świat nieodwracalnie, a jej znakiem rozpoznawczym są sztuczna inteligencja, machine learning czy big data, których analizowanie wymaga określonych kompetencji. Wobec wyzwań stawianych przez świat cyfrowy zmieniły się oczekiwania wobec Finance Business Partnera oraz zakres umiejętności niezbędnych do pracy na tym stanowisku. Przeanalizujmy zatem, jak zmieniały się oczekiwania i kompetencje kluczowe na tym stanowisku w ostatnich latach.
W morzu danych, czyli co nam daje cyfryzacja?
Świat cyfrowy to świat pełen wyzwań. Pozwala na agregację danych na niespotykaną wcześniej skalę. Firmy starają się wykorzystać dobrodziejstwa tego świata, zbierając dane w każdy możliwy sposób. Finalnie powstają ogromne bazy danych, które można wykorzystywać do tworzenia analiz i wyciągania wniosków. Niestety, cyfryzacja niesie ze sobą pewne zagrożenia i wyzwania. Na przykład rosnąca liczba danych (również wrażliwych) zbieranych przez firmy jest głównym celem hakerów. Jest to największe zagrożenie płynące z cyfryzacji. Jednak istnieje jeszcze jeden, bardziej prozaiczny problem. Ogromne bazy danych wymagają coraz lepszego oprogramowania oraz przede wszystkim osób z właściwymi kompetencjami do ich obróbki, tworzenia analiz i wyciągania wniosków kluczowych dla kadry zarządzającej. Ponadto często brakuje standaryzacji przez co dane są nieczytelne, a raportowanie w nieusystematyzowany sposób prowadzi do braku przejrzystości i zwiększa ryzyko podjęcia błędnej decyzji.
Choć cyfryzacja niesie ze sobą zagrożenia, to warto również zastanowić się na przykładzie finansów i controllingu, jakie benefity oferuje. Poniżej wymieniono kilka przykładów korzyści:
- Świat cyfrowy umożliwia dostarczanie zarządzającym danych lepszej jakości. Agregowanie big data oraz wykorzystanie możliwości płynących z zaawansowanych analiz w połączeniu z nowymi technologiami jak artificial intelligence dają możliwość tworzenia bardziej istotnych i dokładniejszych raportów finansowych, a także niefinansowych.
- Dokładniejsze prognozowanie: analiza predyktywna (oparta na danych, algorytmach i machine learning) oraz efektywne wykorzystanie danych historycznych umożliwia tworzenie bardziej szczegółowych i dokładniejszych prognoz. To z kolei zwiększa konkurencyjność poprzez szybką reakcję na trendy na rynku i wykorzystanie szans.
- Większa efektywność operacyjna: analiza danych umożliwia identyfikację procesów, które mogą być zautomatyzowane. Analizy mogą ujawnić np. wąskie gardła na produkcji (tzw. bottleneck) oraz zwiększyć produktywność. To wszystko skutkować może lepszą wydajnością, redukcją kosztów, a finalnie lepszą zyskownością.
- Lepsze zrozumienie i zarządzanie customer experience.
- Analityka umożliwia przegląd interakcji klientów z firmą i stwarza szansę na identyfikację problemów. To z kolei przyczynić się może do wprowadzenia kluczowych zmian i polepszenia doświadczeń klienta. Lepszy wizerunek firmy w oczach klienta może być kluczowy do jego zatrzymania.
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.