Izba gospodarcza jest organizacją samorządu gospodarczego, wspierającą rozwój gospodarki narodowej. Reprezentuje ona interesy gospodarcze zrzeszonych w niej członków-przedsiębiorców, w aspekcie ich działalności gospodarczej – w szczególności wobec organów władzy publicznej. Zakres i sposób funkcjonowania izb gospodarczych określa ich statut, opracowywany na podstawie ustawy o izbach gospodarczych.

Rola izb gospodarczych
Izby gospodarcze kształtują i upowszechniają zasady etyki w działalności gospodarczej, w szczególności opracowują i doskonalą normy rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym. Izba gospodarcza jest uprawniona do wyrażania opinii o projektach rozwiązań odnoszących się do funkcjonowania gospodarki oraz może uczestniczyć w przygotowywaniu projektów aktów prawnych w tym zakresie. Izba gospodarcza może dokonywać ocen wdrażania i funkcjonowania przepisów prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej. Określa ona samodzielnie w statucie zadania w granicach ww. właściwości. Izba gospodarcza może:
- przyczyniać się do tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego oraz wspierać inicjatywy gospodarcze członków,
- popierać, we współpracy z właściwymi organami oświatowymi, rozwój kształcenia zawodowego, wspierać naukę zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenie zawodowe pracowników,
- delegować swoich przedstawicieli, na zaproszenie organów państwowych, do uczestniczenia w pracach instytucji doradczo-opiniodawczych w sprawach działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej i usługowej,
- organizować i stwarzać warunki do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego oraz uczestniczyć na odrębnie określonych zasadach w postępowaniu sądowym w związku z działalnością gospodarczą jej członków,
- wydawać opinie o istniejących zwyczajach dotyczących działalności gospodarczej,
- informować o funkcjonowaniu przedsiębiorców oraz wyrażać opinie o stanie rozwoju gospodarczego na obszarze działania izby.
Izba gospodarcza, utworzona przez grupy producentów rolnych i ich związki oraz przedsiębiorców prowadzących działalność przetwórczą lub handlową w zakresie produktów lub grupy produktów w rozumieniu przepisów o grupach producentów rolnych i ich związkach, powinna działać na rzecz dostosowywania produkcji, przetwórstwa i handlu do wymogów rynku, w szczególności w zakresie ilości i jakości produktów.
Na wniosek lub za zgodą izby gospodarczej Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, powierzyć tej izbie wykonywanie niektórych zadań zastrzeżonych w przepisach prawa dla administracji państwowej. Właściwe organy administracji państwowej udzielają izbom gospodarczym informacji niezbędnych do wykonywania ich zadań statutowych.
Zasady tworzenia i funkcjonowania izb gospodarczych
Izba gospodarcza może być utworzona, jeżeli taką inicjatywę podejmie co najmniej 50 przedsiębiorców (założycieli) na obszarze działania tworzonej izby obejmującym obszar województwa. W wypadku, gdy terytorialny zakres działania izby będzie przekraczał obszar województwa, liczba założycieli powinna wynosić co najmniej 100. Ograniczeń tych nie stosuje się, jeżeli założycielami są wyłącznie towarzystwa emerytalne działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. W razie utworzenia izby przez grupy producentów rolnych i ich związki oraz przedsiębiorców prowadzących działalność przetwórczą lub handlową w zakresie produktów lub grupy produktów, liczba założycieli powinna wynosić odpowiednio 10 i 20.
W celu utworzenia izby gospodarczej założyciele uchwalają statut izby, potwierdzając jego przyjęcie przez złożenie na nim swoich podpisów. Statut izby gospodarczej powinien określać:
- nazwę izby, siedzibę oraz zakres terytorialny działania izby,
- podstawowe zadania izby oraz sposób i formy ich realizacji,
- prawa i obowiązki członka izby,
- sposób nabywania i utraty członkostwa izby,
- organy izby, zakres ich uprawnień, tryb ich wyboru i okres kadencji,
- sposób ustalania wysokości składek i ich wpłaty oraz uzyskiwania innych środków finansowych na koszty utrzymania i działalności izby,
- zasady dokonywania zmian statutu, rozwiązania izby i przeznaczenia jej majątku w razie likwidacji,
- inne sprawy stosownie do potrzeb praktycznej działalności oraz wymagające określenia w statucie.
Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuŹródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 01/2025