Na przestrzeni ostatnich lat coraz więcej firm decyduje się na przystąpienie do klastrów i organizacji biznesowych. Co, poza wymianą wiedzy i doświadczeń, przynosi taka forma branżowej współpracy?
Efekt synergii – czy to działa?
Klastrami nazywamy organizacje zrzeszające przedsiębiorców z jednego lub pokrewnych sektorów gospodarki oraz uczelnie i ośrodki badawcze. Klastry dbają o interes firm członkowskich oraz wspierają je w podnoszeniu konkurencyjności, zwłaszcza międzynarodowej. W Polsce można szczególnie wyróżnić kluczowe klastry krajowe, czyli takie, które uznawane są za organizacje o istotnym znaczeniu dla gospodarki. Tylko w tym roku na wsparcie kluczowych klastrów krajowych zostało przeznaczonych ponad 30 mln zł ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Żeby zostać klastrem, organizacja musi wykazać, że spełnia szereg wymogów, a zwłaszcza udokumentować, że sieciuje współpracę, w tym międzynarodową, między firmami i organizacjami członkowskimi. Ta współpraca jest możliwa, mimo pozornej konkurencyjności członków klastra, a wręcz powoduje efekt synergii. Podmioty zrzeszone w organizacjach biznesowych nierzadko decydują się na projekty, których nie mogłyby sfinansować samodzielnie lub nie miałyby wystarczającej wiedzy biznesowej lub technologicznej. Klastry pomagają swoim członkom również w mniej spektakularnych, ale kluczowych dla prowadzenia biznesu obszarach, jak szkolenia, wymiana wiedzy oraz działania w obszarze tzw. public advocacy, czyli dbania o interesy branży.
W niniejszym artykule analizie poddane zostaną korzyści i możliwości, jakie stwarza firmom przystąpienie do klastra, które zostaną poparte praktycznymi doświadczeniami autora, które na przestrzeni lat udało się zgromadzić pełniąc funkcję koordynatora w ITCorner, klastrze skupiającym 320 właścicieli i menedżerów firm związanych z IT, których łączy pasja do technologii i gotowość do wymieniania się doświadczeniami.
Wymiana wiedzy, nierzadko z kluczowych dla prowadzenia biznesu obszarów, niesie za sobą jednak spore wyzwanie. Ostatecznie na co dzień członkowie klastrów konkurują ze sobą o klientów i pracowników. Okazuje się jednak, że organizacja zbudowana na fundamentach wzajemnego zaufania jest w stanie obronić się przed takimi problemami, a firmy, pozornie konkurencyjne, mogą zyskać na tym biznesowo.
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.