Koncepcja EFQM stanowi zintegrowany system biznesowy obejmujący wszystkie obszary zarządzania, składający się z danych wejściowych (umiejętności, potencjał), procesów oraz danych wyjściowych (wyniki).

Model EFQM. Jak skutecznie dążyć do doskonałości?

Model dążenia do doskonałości Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM Excellence Model; ang. European Foundation for Quality Management), założonej w 1988 r. przez 14 ówczesnych liderów europejskiej gospodarki1 w celu poprawy konkurencyjności, zakłada wprowadzenie pomiaru stopnia realizacji strategii2. Wykorzystuje on ideę kompleksowego zarządzania jakością TQM (Gomez, Costa, Lorente 2011, s. 485; Heras-Saizarbitoria, Casadesus, Marimon 2011, s. 201).

Koncepcja EFQM stanowi zintegrowany system biznesowy, obejmujący wszystkie obszary zarządzania, składający się z danych wejściowych (umiejętności, potencjał), procesów oraz danych wyjściowych (wyniki). Pełni ona rolę systemu pomiaru, dostarczającego informacje w celu podtrzymania procesu uczenia się, a w konsekwencji rozwoju umiejętności i poprawy wyników przedsiębiorstwa (Gorji, Siami 2011, s. 153). System ten powinien wspomagać kierownictwo firmy w podejmowaniu decyzji, mających na celu poprawę dokonań generowanych w warunkach konkurencyjnych. Zadaniem metody jest wsparcie jednostki w osiąganiu doskonałości w drodze systematycznej poprawy i alokacji procesów.

Model EFQM jest kompleksowym narzędziem samooceny i wzorem doskonałości, do którego należy dążyć, podejmując określone czynności w każdym z filarów działalności firmy, obejmujących kryteria określające (rysunek 1) (Bou-Llusar, Escrig-Tena, Roca-Puig, Beltran-Martin 2009, s. 6; Rusjan 2005, s. 364):

  • potencjał/umiejętności (przywództwo, pracownicy, polityka, zasoby, procesy);
  • wyniki (pracowników, odbiorców, społeczeństwa, kluczowe rezultaty działalności).

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.