First Data Polska SA jest przedsiębiorstwem z sektora finansowego (BIFS1), działającym na polskim rynku od ponad 20 lat. To jeden z największych i najdłużej działających na polskim rynku agentów rozliczeniowych transakcji bezgotówkowych. Spółka zapewnia pełną obsługę transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych oraz szeroki zakres usług wspierających działalność banków.

Nowoczesny rachunek kosztów w usługach finansowych przedsiębiorstwa First Data Polska SA (PolCard)

Przesłanki wdrożenia RCA w First Data Polska SA

First Data Polska SA jako agent rozliczeniowy, a zarazem instytucja finansowa objęta regulacjami KNF2 i organizacji kartowych, tj. głównie Visa i MasterCard, musi zapewnić infrastrukturę niezbędną do akceptacji płatności kartowych oraz umożliwić bezpieczne realizowanie płatności kartami ich użytkownikom w punktach należących do akceptantów. Wymusza to ogromne inwestycje w zasoby organizacyjne, czyli między innymi w terminale do akceptacji kart – wyposażone w odpowiednie aplikacje, systemy informatyczne weryfikujące poprawność transakcji i przeprowadzające rozliczenia oraz w wyspecjalizowane zespoły pracownicze. Tak sprecyzowane zadanie agentów rozliczeniowych sprawia, że niezwykle istotnym elementem nowego rachunku kosztów przedsiębiorstwa miała być kalkulacja kosztów posiadanych zasobów oraz kosztów ich modyfikowania i utrzymania w czasie.

Wielowariantowość procesów operacyjnych związanych z obsługą transakcji elektronicznych sprawiła, że kolejnym ważnym elementem docelowego rachunku kosztów stała się prawidłowa kalkulacja kosztów całkowitych i jednostkowych działań operacyjnych oraz – w efekcie – kalkulacja kosztów i rentowności poszczególnych produktów oferowanych w ramach tej linii biznesowej.

Poprzez działania w ramach usług dedykowanych bankom firma wpisuje się w – i sama również kreuje – światowe trendy w zakresie rozwoju usług outsourcingowych dla sektora finansowego. Działalność ta polega na realizacji długoterminowych kontraktów usługowych dla firm z branży usług finansowych – zarówno w zakresie kluczowych, podstawowych procesów biznesowych (tzw. core processes), jak i procesów wsparcia (tzw. support processes). Wyspecjalizowane usługi outsourcingowe dla sektora finansowego to bardzo dynamicznie rozwijający się rynek. Prowadzone badania pokazały, że w latach 2010 i 2011 światowy rynek rósł w tempie ponad 16%3, co utrzymane zostało również w 2012 roku4. Według prognoz Polska będzie utrzymywać pozycję jednego z europejskich liderów wzrostu usług outsourcingowych dla sektora finansowego5. Podstawowymi przesłankami dynamicznego rozwoju tego rodzaju usług jest optymalizacja kosztów, standaryzacja procesów, rozwój technologii, konieczność dostosowywania do przepisów i do wymagań organów nadzorujących oraz dostępność wykwalifikowanej kadry6.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.