Współczesny biznes wymusza na organizacjach przede wszystkim elastyczność, która pozwala szybko reagować na zmiany w otoczeniu. Ten element zdaje się przeważać szalę decyzji na korzyść outsourcingu także usług sprzedaży.
Termin outsourcing robi obecnie wielką karierę w biznesie. Jako korzystanie z zasobów zewnętrznych do realizacji własnych procesów biznesowych jest to zjawisko obecne w biznesie od ponad 30 lat. Za pierwszy proces outsourcingowy uważa się zakup przez brytyjskie firmy motoryzacyjne koncepcji konstrukcyjnych od niemieckich projektantów, dokonany w 1979 roku. Jednak rozkwit outsourcingu nastąpił po 2004 roku, gdy wysokorozwinięte gospodarki (amerykańska i krajów Europy Zachodniej) zaczęły się zmagać ze spowolnieniem gospodarczym. Szukając sposobów optymalizacji kosztów prowadzenia działalności, zaczęły przenosić część swoich procesów do krajów, gdzie ich realizacja była dużo tańsza – czyli zaczęły stosować offshoring1. Do Polski outsourcing dotarł ponad dekadę temu, szybko stając się jednym z głównych obszarów inwestowania w centra BPO (Business Process Outsourcing – także w zlecaniu procesów sprzedaży) i SSC (Shared Services Centers – czyli Centrów Usług Wspólnych).
Największy rozwój outsourcingu następuje w tych dziedzinach, dla których odległość nie ma znaczenia, takich jak usługi IT, analizy czy operacje logistyczne. W ostatnich latach obserwujemy jednak znaczny wzrost outsourcingu także w innych branżach – świadczenie usług call center, back office, logistycznych czy sprzedaży, a zwłaszcza telesprzedaży. Popularności tej branży i wzrostowi jej znaczenia bezsprzecznie sprzyja rozwój nowych technologii, umożliwiających szybki i bezpieczny transfer danych oraz dostęp do nich w każdej chwili i z dowolnego miejsca na świecie.
Plusy i minusy oddania procesu na zewnątrz
Czy oddanie newralgicznych procesów osobom spoza firmy ma sens? Czy jest to bezpieczne i może przynieść korzyść przedsiębiorstwu, które zdecyduje się na taki krok? Na tak postawione pytanie nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi. Perspektywa „pozbycia się odpowiedzialności” i przeniesienia jej na inne osoby wydaje się kusząca, ale możliwość „utraty kontroli” nad strategicznymi procesami w firmie skutecznie studzi ten zapał. I bardzo dobrze, ponieważ outsourcing w sprzedaży ma sens, ale nie zawsze i nie we wszystkich przypadkach.
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.