Wejście na stronę internetową bez atakujących nas ogromnych banerów, wręcz krzyczących o plikach cookies, jest teraz praktycznie niemożliwe. Ale czy zawsze jest to poprawne? Jak to wygląda ze strony osób, które takie banery umieszczają? Każdy, kto posiada stronę internetową, ma wiele obowiązków, w tym związanych z plikami cookies, jednak nie zawsze wszystkie stosowane rozwiązania są poprawne i potrzebne.

Pliki cookies – prawa i obowiązki przedsiębiorcy

W artykule odpowiemy na pytania:

  1. Czym są pliki cookies i jakie wyróżniamy ich rodzaje?
  2. Jakie przepisy prawa dotyczą tych plików?
  3. Czy stosowanie plików cookies zawsze oznacza przetwarzanie danych osobowych?
  4. Jakie kary grożą za niepoprawne stosowanie plików cookies?
  5. Jak zaprojektować poprawny baner cookies?

Pliki cookies – czym są?

Na początku warto określić, czym są pliki cookies (tzw. ciasteczka) i dlaczego są tak istotne na naszych stronach internetowych.

Pliki cookies są świetnym narzędziem dla branży e-commerce. Pozwalają dopracować działania w zakresie strony internetowej, ponieważ przede wszystkim stanowią doskonalą opcję uzyskania informacji np. na temat tego, jakie produkty w naszym sklepie internetowym są najczęściej przeglądane, jak długo trwa wizyta na naszej stronie i czy użyta reklama jest dobrze „klikalna”.

Rodzajów ciasteczek jest naprawdę wiele. Po pierwsze, można je podzielić z uwagi na „żywotności”, a więc czy przechowywane są w naszym urządzeniu tylko przez sesję (czas używania witryny), czy może przez dłuższy czas, nawet kilka miesięcy po wyjściu z witryny.

Pliki cookies mają także różne funkcje i mogą np. służyć zbieraniu danych statystycznych albo zapamiętywaniu informacji dostosowujących stronę dla użytkownika, np. wybrany język. Jednak większości z nas kojarzą się z działaniami marketingowymi, Google Ads i możliwością weryfikowania, skąd użytkownik przyszedł na naszą stronę. Nie należy jednak zapominać o tych podstawowych plikach cookies – niezbędnych – które pozwalają utrzymać działanie naszej strony oraz jej bezpieczeństwo.

Ostatni podział dotyczy dostawców plików cookies. Mogą one pochodzić bezpośrednio od nas – naszej strony internetowej – lub od podmiotów trzecich, takich jak Google lub Facebook. Tutaj istotne jest, kto plik cookies dostarcza oraz decyduje o nim.

Pliki cookies – podstawy prawne

W prawie polskim jest jeden przepis, do którego należy zajrzeć, jeżeli chcemy mówić o plikach cookies – art. 173 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34). Stanowi on o możliwości korzystania z plików cookies, pod warunkiem że:

  1. użytkownik zostanie uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały o celu stosowania plików cookies i uzyskania dostępu do tej informacji oraz możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi;
  2. użytkownik po otrzymaniu informacji, o których mowa w pkt 1), wyrazi na to zgodę;
  3. przechowywana informacja lub uzyskiwanie do niej dostępu nie powoduje zmian konfiguracyjnych w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym użytkownika i oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 3-4/2024

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.