Wejście na stronę internetową bez atakujących nas ogromnych banerów, wręcz krzyczących o plikach cookies, jest teraz praktycznie niemożliwe. Ale czy zawsze jest to poprawne? Jak to wygląda ze strony osób, które takie banery umieszczają? Każdy, kto posiada stronę internetową, ma wiele obowiązków, w tym związanych z plikami cookies, jednak nie zawsze wszystkie stosowane rozwiązania są poprawne i potrzebne.
W artykule odpowiemy na pytania:
- Czym są pliki cookies i jakie wyróżniamy ich rodzaje?
- Jakie przepisy prawa dotyczą tych plików?
- Czy stosowanie plików cookies zawsze oznacza przetwarzanie danych osobowych?
- Jakie kary grożą za niepoprawne stosowanie plików cookies?
- Jak zaprojektować poprawny baner cookies?
Pliki cookies – czym są?
Na początku warto określić, czym są pliki cookies (tzw. ciasteczka) i dlaczego są tak istotne na naszych stronach internetowych.
Pliki cookies są świetnym narzędziem dla branży e-commerce. Pozwalają dopracować działania w zakresie strony internetowej, ponieważ przede wszystkim stanowią doskonalą opcję uzyskania informacji np. na temat tego, jakie produkty w naszym sklepie internetowym są najczęściej przeglądane, jak długo trwa wizyta na naszej stronie i czy użyta reklama jest dobrze „klikalna”.
Rodzajów ciasteczek jest naprawdę wiele. Po pierwsze, można je podzielić z uwagi na „żywotności”, a więc czy przechowywane są w naszym urządzeniu tylko przez sesję (czas używania witryny), czy może przez dłuższy czas, nawet kilka miesięcy po wyjściu z witryny.
Pliki cookies mają także różne funkcje i mogą np. służyć zbieraniu danych statystycznych albo zapamiętywaniu informacji dostosowujących stronę dla użytkownika, np. wybrany język. Jednak większości z nas kojarzą się z działaniami marketingowymi, Google Ads i możliwością weryfikowania, skąd użytkownik przyszedł na naszą stronę. Nie należy jednak zapominać o tych podstawowych plikach cookies – niezbędnych – które pozwalają utrzymać działanie naszej strony oraz jej bezpieczeństwo.
Ostatni podział dotyczy dostawców plików cookies. Mogą one pochodzić bezpośrednio od nas – naszej strony internetowej – lub od podmiotów trzecich, takich jak Google lub Facebook. Tutaj istotne jest, kto plik cookies dostarcza oraz decyduje o nim.
Pliki cookies – podstawy prawne
W prawie polskim jest jeden przepis, do którego należy zajrzeć, jeżeli chcemy mówić o plikach cookies – art. 173 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34). Stanowi on o możliwości korzystania z plików cookies, pod warunkiem że:
- użytkownik zostanie uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały o celu stosowania plików cookies i uzyskania dostępu do tej informacji oraz możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi;
- użytkownik po otrzymaniu informacji, o których mowa w pkt 1), wyrazi na to zgodę;
- przechowywana informacja lub uzyskiwanie do niej dostępu nie powoduje zmian konfiguracyjnych w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym użytkownika i oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuŹródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 3-4/2024