Temat strategii wzrostu wywołał nieco mniej emocji niż pytania dotyczące planu Morawieckiego. A przecież oba tematy są ze sobą nierozerwalnie związane. Oparcie planów dobrego rozwoju na innowacyjności i inwestycjach powinno współgrać z planami rozwojowymi przedsiębiorstw. Szczególnie, że aż 78% przedsiębiorstw deklaruje albo już funkcjonujący plan rozwoju, albo trwające prace nad takowym.

Pokaż mi swoją strategię wzrostu, a powiem ci, kim jesteś

W świetle tych liczb wydawać by się mogło, że zanotowany ostatnio spadek poziomu inwestycji jest zjawiskiem chwilowym. Biorąc jednak pod uwagę, że analitycy przyczyn „zaciągniętego hamulca” poszukują wśród czynników pozaekonomicznych, wyrokowanie, jak długo potrwa wstrzemięźliwość inwestycyjna przedsiębiorstw, jest obarczone ryzykiem poważnego błędu. Nie możemy się powstrzymać, aby nie przekierować Czytelników do rezultatów naszej mikroankiety z numeru 44. F+C – Strachy A.D. 2016… czyli czego boją się polscy przedsiębiorcy.

We wspomnianym badaniu ryzyka o charakterze politycznym (bądź ryzyka będące następstwem zawirowań politycznych) były najczęściej wskazywane jako źródło zagrożenia dla funkcjonowania przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę sytuację bieżącą (połowa czerwca 2016 r.) rodzi się pytanie o definicję wspomnianej wyżej „chwilowości”. Decyzje inwestycyjne o charakterze prowzrostowym zapadają z nieco większym namysłem niż decyzje o zakupie nowego odbiornika TV przed ME w piłce nożnej. Wymagają spokoju i to nie tylko „tu i teraz”. Wymagają przeświadczenia, że ów spokój trwać będzie także w przyszłości. Oba te elementy składowe decyzji inwestycyjnych pozostają ostatnio w głębokim niedoborze.

Innym interesującym zagadnieniem, o które zapytaliśmy naszych Czytelników, była najkorzystniejsza (optymalna) strategia wzrostu. Zastosowaliśmy tutaj klasyczny schemat znany jako macierz Ansoffa.

Wygląda na to, że preferencje ankietowanych rozkładają się mniej więcej równo pomiędzy poszczególnymi typami strategii. Zastanawiać może jedynie relatywnie wysoki udział strategii dywersyfikacji, która obarczona jest najwyższym ryzykiem niepowodzenia. Tylko niewielka część ankietowanych (6%) sugerowała kombinację strategii w różnych proporcjach, co wydaje się podejściem racjonalnym i uprawdopodabniającym sukces.

Badanie dotyczące strategii wzrostu nie mogło nie zawierać kwestii aktywności na rynku fuzji i przejęć. Zwraca uwagę fakt, że ponad jedna czwarta firm jest aktywnym podmiotem na rynku M&A. Biorąc pod uwagę, że M&A może stać się wehikułem, który najszybciej doprowadzić może do efektywnej realizacji strategii we wszystkich częściach macierzy Ansoffa, odsetek ten wydaje się relatywnie niski. Być może wynika to z obfitości czynników wpływających na udaną transakcję przejęcia. Zachęcamy do analizy wskazań w naszej mikroankiecie, być może znajdą tam Państwo pretekst do weryfikacji swoich poglądów na ten temat.

(wp)

1. Czy w Państwa przedsiębiorstwie funkcjonuje długoterminowa strategia wzrostu?

2. Która z klasycznych strategii wzrostu wydaje się optymalna dla Państwa przedsiębiorstwa?

3. Czy Państwa przedsiębiorstwo jako podmiot aktywny:

4. Jakie są kluczowe czynniki wpływające na udaną transakcję M&A (nie więcej niż 3)?

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e‑commerce?

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.