Festiwal wyborczych obietnic rozpoczął się dawno – przed pierwszą turą przekrzykiwało się kilku kandydatów, później zostało już tylko dwóch. W momencie publikacji tego tekstu jest jeden, który ma co najmniej 5 lat na realizację swoich postulatów. Patrząc na ich liczbę, można powiedzieć, że okres kadencji jest co najmniej o kilkadziesiąt procent za krótki. Andrzej Duda chce bowiem reformować polską służbę zdrowia poprzez likwidację NFZ-u i (prawdopodobnie) zastąpienie go lepszą, bardziej wydajną instytucją.

Prezydencki biznes – wpływ wyników wyborów na sytuację ekonomiczną Polski

Problem nierozwiązywalny od wielu kadencji sejmowych i prezydenckich. Takie przykłady można by mnożyć, ale celem tego artykułu nie jest kompleksowe przeanalizowanie wszystkich propozycji, dotyczących na przykład zagadnień światopoglądowych czy religijnych. Chodzi jedynie o trzeźwe spojrzenie na propozycje, które mają wpływ na budżet państwa i na rozwój gospodarki.

Kandydaci reprezentowali teoretycznie wrogie obozy, ale pod względem kluczowych kwestii gospodarczych ich programy niewiele się różniły. Bronisław Komorowski i Andrzej Duda wspólnie deklarowali jako ważne kwestie rodziny, konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, bezpieczeństwa Polski oraz dialogu. Wśród tych filarów w niektórych aspektach ich postulaty były podobne. Silna armia stanowiła wspólną oś – i trudno się dziwić. Temat jest społecznie nośny ze względu na sytuację na Ukrainie, dlatego nikt nie będzie protestował przeciwko wydawaniu miliardów złotych na modernizację wojska. W obliczu wzrostu zagrożenia geopolitycznego faktycznie jest to krok w dobrym kierunku, ale dobrze byłoby, aby transfer środków nie trafiał wyłącznie za granicę, a zyskiwał na tym również polski przemysł. Obaj kandydaci mocno akcentowali potrzebę dialogu, zarówno z partnerami międzynarodowymi, jak i ze społeczeństwem. Andrzej Duda wskazywał na konieczność prowadzenia twardszych negocjacji, bo „głaskanie po głowie” ma świadczyć o braku szacunku dla partnera. Można jednak domniemywać, że nagła zmiana retoryki w rozmowach dyplomatycznych mogłaby się odbić negatywnie na wizerunku Polski za granicą.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Lean Management – narzędzie poprawy procesów w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorstwa, dążąc do zwiększenia efektywności i ograniczenia kosztów, coraz częściej sięgają po nowoczesne metody zarządzania, takie jak Lean Management. Podejście to, zapoczątkowane w japońskim przemyśle przez Toyotę, bazując na eliminacji marnotrawstwa, równoważeniu przepływu pracy oraz ciągłym doskonaleniu procesów, przyczynia się do transformacji nie tylko praktyk operacyjnych, ale również systemów kontroli zarządzania. W tym kontekście powstało Lean Accounting, które przenosi zasady Lean Management na obszar kontroli zarządzania. Szczupła rachunkowość, jak bywa nazywane Lean Accounting, skupia się na redukcji marnotrawstwa, optymalizacji procesów finansowych i dostarczaniu precyzyjnych informacji wspierających podejmowanie decyzji menedżerskich. Odrzucając tradycyjne podejście, które często nadmiernie akcentuje koszty w ujęciu historycznym, Lean Accounting promuje dostarczanie wartości klientowi oraz ciągłe doskonalenie. Stąd w niniejszym artykule autorzy przedstawiają założenia teoretyczne oraz praktyczny wykorzystanie koncepcji Lean do poprawy efektywności procesów produkcyjnych.

Czytaj więcej

Kompetencje miękkie w księgowości

Kompetencje miękkie w księgowości

Do kluczowych kompetencji osoby pracującej w zawodzie księgowego zaliczamy bezsprzecznie wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości, podatków jak również umiejętności obsługi programów finansowo–księgowych, jednak oprócz tych kompetencji coraz większą wartość mają kompetencje miękkie, takie jak skrupulatność, umiejętność realizacji kilku zadań jednocześnie, zdolność logicznego myślenia czy też praca pod presją czasu i uczciwość. Coraz większe znaczenie ma też komunikatywność, cecha ta jest szczególnie ważna w przypadku relacji z klientami.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.