Festiwal wyborczych obietnic rozpoczął się dawno – przed pierwszą turą przekrzykiwało się kilku kandydatów, później zostało już tylko dwóch. W momencie publikacji tego tekstu jest jeden, który ma co najmniej 5 lat na realizację swoich postulatów. Patrząc na ich liczbę, można powiedzieć, że okres kadencji jest co najmniej o kilkadziesiąt procent za krótki. Andrzej Duda chce bowiem reformować polską służbę zdrowia poprzez likwidację NFZ-u i (prawdopodobnie) zastąpienie go lepszą, bardziej wydajną instytucją.

Prezydencki biznes – wpływ wyników wyborów na sytuację ekonomiczną Polski

Problem nierozwiązywalny od wielu kadencji sejmowych i prezydenckich. Takie przykłady można by mnożyć, ale celem tego artykułu nie jest kompleksowe przeanalizowanie wszystkich propozycji, dotyczących na przykład zagadnień światopoglądowych czy religijnych. Chodzi jedynie o trzeźwe spojrzenie na propozycje, które mają wpływ na budżet państwa i na rozwój gospodarki.

Kandydaci reprezentowali teoretycznie wrogie obozy, ale pod względem kluczowych kwestii gospodarczych ich programy niewiele się różniły. Bronisław Komorowski i Andrzej Duda wspólnie deklarowali jako ważne kwestie rodziny, konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, bezpieczeństwa Polski oraz dialogu. Wśród tych filarów w niektórych aspektach ich postulaty były podobne. Silna armia stanowiła wspólną oś – i trudno się dziwić. Temat jest społecznie nośny ze względu na sytuację na Ukrainie, dlatego nikt nie będzie protestował przeciwko wydawaniu miliardów złotych na modernizację wojska. W obliczu wzrostu zagrożenia geopolitycznego faktycznie jest to krok w dobrym kierunku, ale dobrze byłoby, aby transfer środków nie trafiał wyłącznie za granicę, a zyskiwał na tym również polski przemysł. Obaj kandydaci mocno akcentowali potrzebę dialogu, zarówno z partnerami międzynarodowymi, jak i ze społeczeństwem. Andrzej Duda wskazywał na konieczność prowadzenia twardszych negocjacji, bo „głaskanie po głowie” ma świadczyć o braku szacunku dla partnera. Można jednak domniemywać, że nagła zmiana retoryki w rozmowach dyplomatycznych mogłaby się odbić negatywnie na wizerunku Polski za granicą.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e‑commerce?

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.