Finanse i Controlling 40/2015 (lipiec-sierpień)

Finanse i Controlling nr 40/2015 - Budżet projektowy

Budżet projektowy

Controlling projektów jest ważnym elementem pomagającym ocenić postępy prac, efektywność realizacji celów oraz odchylenia.

Projekty to nieodłączny element pracy w każdej organizacji, a ich realizacja wymaga wykorzystania odpowiednich zasobów wiedzy, narzędzi oraz technik. Metod zarządzania projektami jest wiele: PMI, Prince/Prince2, Scrum – żeby wymienić choćby tylko te najpopularniejsze. Najważniejsze jednak jest to, aby osiągnąć zamierzony cel – ekonomiczny, biznesowy czy też finansowy. Żeby było to osiągalne, potrzebny jest odpowiedni nadzór oraz fakt, żeby działania podejmowane w ramach realizacji projektów były zbieżne z dążeniami organizacji. Controlling projektów niewątpliwie jest ważnym elementem pomagającym ocenić postępy prac, efektywność realizacji celów oraz odchylenia. Większych projektów nie sposób bowiem zrealizować szybko. Potrzebny jest realistyczny harmonogram i budżet, aby włożone zasoby nie przekroczyły spodziewanych zysków. Sami niedawno w redakcji zakończyliśmy długi projekt, w ramach którego zmienialiśmy wygląd strony internetowej magazynu. Zapraszam Państwa do odwiedzenia naszej odświeżonej witryny: www.finanseicontrolling.pl. Wierzę, że ten projekt – choć czasochłonny – zakończył się sukcesem. Nie spoczęliśmy jednak na laurach i jubileuszowym, 40. numerem wchodzimy w nową rzeczywistość, prezentując Państwu odmienioną szatę graficzną i zmodyfikowany tytuł czasopisma. Magazyn nadal będzie praktycznym narzędziem, przydatnym w codziennej pracy, które jednak będzie koncentrować się na jej strategicznych aspektach. Stoimy u progu zmian, wierząc, że dobre zarządzanie tym projektem pozwoli nam osiągnąć sukces i wyróżnić się na rynku.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 40/2015

Budżet projektowy

Budżet projektowy

Celem artykułu jest omówienie sposobu budowania budżetu projektu w firmie oraz jego rozliczania metodą Earned Value (realizacji budżetu), która pozwala na kontrolę wykonania projektu pod względem kosztu i czasu realizacji w odniesieniu do założonego planu. Pozwala ona również na prognozowanie dalszych kosztów i terminów zakończenia przy użyciu wskaźników metody EV.

Czytaj więcej
nr 40/2015

Formy zatrudnienia w projekcie: nie zawsze można wszystko

W ramach realizacji projektu personel można zatrudnić na następującej podstawie:

  • umowy o pracę na cały albo część etatu,
  • oddelegowania do projektu w ramach istniejącego już stosunku pracy,
  • umowy cywilnoprawnej: umowy-zlecenia albo umowy o dzieło,
  • umowy o współpracy, zawartej z osobą prowadzącą działalność gospodarczą,
  • samozatrudnienia w projekcie.
Czytaj więcej
nr 40/2015

Analiza cash flow projektu

Analiza cash flow projektu

Planowanie przepływów pieniężnych, a następnie ich monitorowanie na danych rzeczywistych jest wykorzystywane w wielu obszarach działalności biznesowej. Jakość i skuteczność procesu planowania płynności finansowej zależy od wielu czynników, ale najważniejsza jest niewątpliwie jakość danych wsadowych, czyli przyjętych założeń i zaplanowanych kwot.

Czytaj więcej
nr 40/2015

Premiowanie uczestników projektu

Premiowanie uczestników projektu

Celem artykułu jest przedstawienie sposobu ujęcia kosztów personalnych w budżecie projektu, sposobu wynagradzania i premiowania uczestników projektu. Przy opracowywaniu budżetu projektu realizowanego w przedsiębiorstwie koszty osobowe stanowią jeden z głównych kosztów planowanego przedsięwzięcia i często decydują o rentowności całego projektu, a nawet o decyzji co do jego realizacji. Prawidłowe ujęcie...

Czytaj więcej
nr 40/2015

Spirala śmierci kosztów stałych a rentowność produktów

Rosnąca konkurencja, z jaką mierzą się polskie przedsiębiorstwa, sprawia, że posiadane zasoby produkcyjne oraz usługowe często nie są wykorzystywane w pełnym zakresie. W rezultacie wiele przedsiębiorstw ponosi koszty niewykorzystanych zasobów. Brak kompleksowej metody i technicznych możliwości systemowego wyodrębniania tych kosztów w rachunkach kosztów przedsiębiorstw może skutkować „spiralą śmierci...

Czytaj więcej
nr 40/2015

Monitoring mediów wsparciem w relacjach inwestorskich

Monitoring mediów wsparciem w relacjach inwestorskich

Chyba nikt w dzisiejszych czasach nie ma wątpliwości, że dostęp do wiedzy stanowi najwyższą wartość. Dostęp do narzędzi, które umożliwiają uzyskanie precyzyjnych informacji na temat spółki, jej otoczenia oraz kluczowych dla firmy czy instytucji osób to podstawa funkcjonowania w biznesie.

Czytaj więcej
nr 40/2015

Bezpieczeństwo podatkowe firmy

Szeroko negocjowana ostatnimi czasy klauzula in dubio pro tributario (łac. – w razie niejasności interpretuj na rzecz podatnika) skłania do zastanowienia nad metodami zabezpieczenia przedsiębiorcy przed nieprecyzyjnymi przepisami oraz dwuznacznościami czy też niedookreślonymi klauzulami, pojawiającymi się w treści zmienianych wielokrotnie przepisów prawa, w tym prawa podatkowego.

Czytaj więcej
nr 40/2015

Pracownicze plany akcji – motywacyjne wynagrodzenie bez ZUS

Przy rosnących kosztach pracy przedsiębiorcy poszukują alternatywnych sposobów wynagradzania pracowników. Jedną z nich jest wykorzystanie pracowniczych planów akcji. Metoda ta pozwala łączyć funkcję motywacyjną (realne wynagrodzenie pracownika zależy od kondycji finansowej pracodawcy) oraz oszczędność dotyczącą podatku i składki ZUS.

Czytaj więcej
nr 40/2015

Monitoring rekomendacji i audyty sprawdzające

Na pytanie „Czy warto monitorować rekomendacje?” każdy odpowie, że tak i uzna, że to przecież oczywiste. Rekomendacje to przecież najważniejszy produkt prac audytu wewnętrznego – działanie, które w przyszłości ma zapewnić, że ryzyko czy słabość stwierdzone w trakcie audytu zostaną wyeliminowane lub ograniczone do akceptowalnego poziomu.

Czytaj więcej
nr 40/2015

Potencjał sukcesu. Wyznaczanie celów strategicznych przedsiębiorstwa

Właściwie każda firma ma potencjał do osiągnięcia sukcesu. Nie wszystkie potrafią jednak potencjał ten wyzwolić. Odkrycie potencjału do osiągnięcia sukcesu w firmie to szczególna rola zarządu, która wymaga zastosowania odpowiedniego połączenia wiedzy oraz doświadczenia – dzięki temu można mówić o sztuce zarządzania. Ponieważ doświadczenie to dla każdego menedżera element unikalny, wynikający z osobistej...

Czytaj więcej
nr 40/2015

Prognozowanie jako wspomaganie podejmowania decyzji w planowaniu scenariuszowym

Każde przedsiębiorstwo powinno planować swoją działalność z co najmniej kilkuletnim wyprzedzeniem – przynajmniej z poziomu strategicznego. Skutki decyzji o wejściu w nowy obszar działalności firmy (lub nie) najczęściej można oceniać dopiero po kilku latach. Aby więc ograniczyć ryzyko, przedsiębiorstwa powinny przygotować się na różne scenariusze rozwoju, w szczególności przez planowanie krótko- i średniookresowe....

Czytaj więcej
nr 40/2015

Prezydencki biznes – wpływ wyników wyborów na sytuację ekonomiczną Polski

Prezydencki biznes – wpływ wyników wyborów na sytuację ekonomiczną Polski

Festiwal wyborczych obietnic rozpoczął się dawno – przed pierwszą turą przekrzykiwało się kilku kandydatów, później zostało już tylko dwóch. W momencie publikacji tego tekstu jest jeden, który ma co najmniej 5 lat na realizację swoich postulatów. Patrząc na ich liczbę, można powiedzieć, że okres kadencji jest co najmniej o kilkadziesiąt procent za krótki. Andrzej Duda chce bowiem reformować polską...

Czytaj więcej
nr 40/2015

Instrumentarium controllingowe

Instrumentarium controllingowe

Na przestrzeni lat stosowania controllingu rozwijały się również narzędzia wspierające monitoring i kontrolę działalności gospodarczej w przedsiębiorstwie. W tej chwili controlling dysponuje bogatą gamą narzędzi – od najprostszych, od dawna wykorzystywanych w księgowości, takich jak wskaźniki płynności, do bardzo rozbudowanych i obejmujących niemal całą organizację, jak Zrównoważona Karta Wyników (ang....

Czytaj więcej
nr 40/2015

Jak wyróżnić się w świecie finansów?

Jak wyróżnić się w świecie finansów?

Dlaczego warto nieustannie podnosić kompetencje? Rozmowa z Przemysławem Pohrybieniukiem, dyrektorem zarządzającym ACCA Polska.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 40/2015

Recepta na szczęście

Czy zapomnieli już Państwo o majowym festiwalu przedwyborczych obietnic? Jeśli tak, to dobrze. Proszę pojechać na wakacje i wypocząć. Odpoczynek, zwłaszcza psychiczny, jest szczególnie zalecany. Dlaczego? Bo jesienią czeka nas powtórka z rozrywki – kolejny festiwal obietnic, tylko wielokrotnie intensywniejszy. Jedynym pocieszeniem jest fakt, że będzie to już ostatnia kampania wyborcza...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 40/2015

Big Data wyzwaniem, ale też szansą dla polskich controllerów

Big Data wyzwaniem, ale też szansą dla polskich controllerów

Po raz pierwszy w nowym miejscu, ale po raz ostatni w Poznaniu odbył się IX Międzynarodowy Kongres Controllerów „Wyzwania dla controllingu w erze Big Data”. W dniach 11-12 maja dyrektorzy finansowi, controllerzy i menedżerowie dyskutowali, jakie szanse niesie za sobą Big Data. Rozwój informacji przyczynia się do istotnych zmian, co pozwala dostrzec niezauważane wcześniej detale...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 40/2015

Czy zarządzanie procesowe służy tylko do optymalizacji kosztów? Czy warto, pójść w kierunku zarządzania opartego o perspektywę procesów?

Czy zarządzanie procesowe służy tylko do optymalizacji kosztów? Czy warto, pójść w kierunku zarządzania opartego o perspektywę procesów?

Jeśli proces jest tym mechanizmem, który w rzeczywistości „produkuje” wyniki, a więc w dużej mierze odpowiada za sukces organizacji lub jego brak, to odpowiedź staje się oczywista - BPM to dużo więcej. Jednak faktycznym wyzwaniem okazuje się stworzenie systemu, który umożliwi integralne zarządzanie całą organizacją z perspektywy procesów, projektów, ryzyka, wiedzy, jakości i struktur organizacyjnych....

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 40/2015

Święto księgowych na Stadionie Narodowym

Święto księgowych na Stadionie Narodowym

Z okazji Dnia Księgowego, który przypada na 9 czerwca przedstawiciele najważniejszych instytucji związanych z branżą rachunkową, spotkali się w Centrum Konferencyjnym Stadionu Narodowego w Warszawie na konferencji „Rok po deregulacji. Rynek usług księgowych po uwolnieniu zawodu”, i debatowali na temat przyszłości branży. Wisienkę na torcie dodała Maria Ożga, finalistka II edycji...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 40/2015

THINK Lab dla Dyrektorów Finansowych

Serdecznie zapraszamy na warsztaty THINK Lab przygotowane dla Dyrektorów Finansowych (CFO) poświęcone pracy z narzędziami przywództwa oraz zarządzania strategicznego na poziomie C-level.

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.