Koszty rekrutacji mogą osiągnąć równowartość rocznego, a w skrajnych przypadkach nawet dwuletniego wynagrodzenia danej osoby. Niestety, zaledwie 20% nowo zatrudnionych sprawdza się na swoim stanowisku. Pozostali są zwalniani lub sami odchodzą. Jak skontrolować prawidłowość procesu rekrutacyjnego oraz zredukować ryzyko nietrafionych decyzji?

Redukcja ryzyka rekrutacji

Zatrudnienie nowego pracownika z jednej strony można postrzegać jako inwestycję, natomiast z drugiej jest to oczywisty koszt dla firmy – i to niemały. Fakt, że rekrutacja jest działaniem z obszaru tzw. miękkiego HR, nie oznacza, że wszystko tu jest nieostre czy względne. Przeciwnie, proces ten można i należy poddawać analizie, regularnie sprawdzając jego skuteczność, by móc wyeliminować błędy. Rekrutacje stanowią bowiem jeden z kluczowych procesów dla powodzenia całej organizacji i trzeba prawidłowo nimi zarządzać.

Jak powiedział Jim Collins, autor Good to Great, wielkie firmy zaczynają od wsadzenia do autobusu właściwych ludzi, wysadzenia niewłaściwych i posadzenia odpowiednich ludzi na odpowiednich miejscach. Niestety, w wielu firmach rekrutacje kuleją. Trzyletnie analizy przeprowadzone kilka lat temu przez firmę badawczo-szkoleniową Leadership IQ na 5200 menedżerach HR z 312 prywatnych i publicznych organizacji, którzy zatrudnili ponad 20 000 nowych pracowników, wykazały, że jedynie 19% rekrutowanych osób radzi sobie na swoich stanowiskach, podczas gdy 46% ponosi porażkę i zostaje zwolniona lub sama rezygnuje z pracy. Najdotkliwsze koszty ponosi wówczas niedoszły pracodawca.

Kiepski pracownik, czyli?

To, czy nowo zatrudniony pracownik sprawdzi się w danym miejscu pracy, nie zależy wyłącznie od jego talentów, ale w ogromnej mierze również od trafności rekrutacji. Czyli od tego, czy jego talenty są potrzebne na konkretnym stanowisku, w danym zespole i w tej organizacji. Nietrafne dopasowanie człowieka do posady i firmy oznacza szereg kłopotów:

  • dłuższy okres wdrożenia do pracy i adaptacji w zespole, przekładający się na zwiększone potrzeby szkoleniowe, a zatem i koszty,
  • błędy w wykonywaniu przydzielonych zadań – co wymaga naprawy/powtórzenia/poprawienia przez innego pracownika i pociąga za sobą wyższe koszty i niższą wydajność już nie jednej, ale minimum dwóch osób,
  • niezadowolenie w zespole, które jest efektem gorszych wyników całej grupy i skutkuje np. brakiem premii, frustracją i spadkiem motywacji wielu pracowników,
  • niemożność przekazania wiedzy przez nowego pracownika pozostałym członkom zespołu, czyli brak wartości dodanej dla pracodawcy.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.