Kłopoty ekonomiczne, z którymi mierzy się część przedsiębiorców, nie powinny być traktowane jako temat tabu ani bagatelizowane, lecz postrzegane jako jeden z nieodłącznych elementów życia gospodarczego, który wymaga odpowiedniej reakcji. W przypadku, gdy działania wewnętrzne – podejmowane samodzielnie przez przedsiębiorcę – okażą się niewystarczające, dobrym rozwiązaniem może być jedno z postępowań restrukturyzacyjnych, które należy traktować jako szansę na przetrwanie.

Restrukturyzacja to nie upadłość - wykorzystaj szansę

Przedsiębiorcy, którzy przed 2016 r. (tj. przed wprowadzeniem Prawa restrukturyzacyjnego), zdecydowali się na próbę zawarcia układu z wierzycielami1, zmuszeni byli do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu. Do zawarcia układu konieczne było zatem ogłoszenie upadłości. Taka decyzja z reguły przekładała się na negatywny odbiór przedsiębiorcy, gdyż w obrocie gospodarczym utożsamiano wniosek o ogłoszenie upadłości z końcem działalności, a nie próbą jej kontynuacji, co mocno zniechęcało przedsiębiorców do korzystania z tej opcji.

Ustawodawca chcąc wesprzeć przedsiębiorców i dać im narzędzia do zawarcia układu z wierzycielami, które nie będą rodziły negatywnych skojarzeń z upadłością, wprowadził Prawo restrukturyzacyjne, które funkcjonuje oddzielnie – obok Prawa upadłościowego.

Obowiązujące już ponad 5 lat Prawo restrukturyzacyjne pomogło wielu przedsiębiorcom w zawarciu układu z wierzycielami, a także przeprowadzeniu działań naprawczych, co przyczyniło się do poprawy ich sytuacji ekonomicznej. Pomimo tego, niestety nadal często można spotkać się z błędną tezą, że restrukturyzacja jest równoznaczna z upadłością. W tym krótkim artykule przedstawimy, dlaczego postawienie znaku równości pomiędzy restrukturyzacją a upadłością jest błędem.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e‑commerce?

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.