Połączenie najlepszych cech i atrybutów właściwych dla różnych metod strategicznego sterowania przedsiębiorstwem pozwala na korzystanie z efektu synergii. Dzięki ich komplementarnemu wykorzystaniu, firma ma szansę odnieść większe korzyści, a w konsekwencji większy sukces rynkowy. Przykładem integracji różnych rozwiązań w zakresie zarządzania strategią, leżącej u podstaw dążenia jednostki gospodarczej dodoskonałości, są modele EFQM i BSC.

Narzędzia zarządzania strategicznego, takie jak: model Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM) oraz zbilansowana karta wyników (BSC) łączy posiadanie wspólnych wyróżników. Każde z nich stanowi metodę doskonalenia firmowych zachowań i postaw. Oba modele wykorzystują wskaźniki pomiaru dokonań celem doskonalenia jednostki w drodze identyfikacji bieżących braków w kluczowych obszarach sterowania przedsiębiorstwem, podkreślają także występowanie korelacji między systemami motywowania i wynagradzania, są ukierunkowane na odbiorców w zaspakajaniu ich potrzeb. Ponadto oba bazują na relacjach przyczynowo-skutkowych.

Wspomniane techniki różni przede wszystkim to, że EFQM bierze pod uwagę równoważne korzyści poszczególnych grup interesariuszy, natomiast celem BSC jest wzrost wartości jednostki (por. Klingebiel 2001). EFQM koncentruje się na koncepcji TQM, podczas gdy BSC opiera się na oczekiwanej strategii firmy. Każda z nich korzysta z różnych procesów, różny jest zwrotny przepływ informacji. Różnią się one ponadto historią i istotą. Każda z nich jest nośnikiem różnych korzyści dla swoich użytkowników. Model BSC jest bardziej elastyczny, niż EFQM (Jalaliyoon, Bakar, Taherdoost 2012, s. 29-30). Koncepcja EFQM, w przeciwieństwie do BSC, jest niezależna od otoczenia. EFQM ma charakter opisowy, podczas gdy BSC jest bardziej scentralizowana EFQM odzwierciedla bieżący stan, podczas gdy BSC ukazuje stan przyszły (Jalaliyoon, Taherdoost, Zamani 2011, s. 180-181).

Łączne wykorzystanie modeli EFQM i BSC pozwala przedsiębiorstwu na synergiczny wzrost generowanych korzyści (wartości). Do tego celu służy wielokryterialna metoda TOPSIS (ang. Technique for Order Preference by Similarity to an Ideal Solution). Została ona po raz pierwszy zaprezentowana przez Hwanga i Yoona (1981). Polega na uporządkowaniu wyników według ich podobieństwa do idealnego rozwiązania (Jahanshahloo, Lotfi, Izadikhah 2006a, s. 1377; Lai, Liu, Hwang 1994). Jej celem jest identyfikacja rozwiązań z ograniczonego zbioru różnych możliwości (alternatyw) (Jalaliyoon, Taherdoost, Zamani 2011, s. 178). Główna zasada koncepcji stanowi, że wybrana alternatywa powinna być jak najbardziej zbliżona do najlepszego rozwiązania (najlepszego możliwego stanu) i jak najbardziej oddalona od najgorszego rozwiązania (najgorszego możliwego stanu) (Jahanshahloo, Lotfi, Izadikhah 2006b, s. 1551; Dodangeh, Yusuff, Jassbi 2010, s. 139). Metoda wprowadza dwa punkty odniesienia, nie uwzględnia jednak relatywnej (względnej) ważności odległości między nimi (Jahanshahloo, Lotfi, Izadikhah 2006a, s. 1378). Procedura TOPSIS składa się z następujących etapów (Jalaliyoon, Bakar, Taherdoost 2012, s. 32-33; Jahanshahloo, Lotfi, Izadikhah 2006a, s. 1377-1378):

  • transformacji macierzy decyzyjnej w macierz niewymiarową,
  • budowy ważonej, znormalizowanej macierzy decyzyjnej,
  • określenia najlepszych i najgorszych rozwiązań,
  • oszacowania wskaźników,
  • oszacowania idealnego rozwiązania,
  • klasyfikacji wyników.

Pozostałe 32% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e‑commerce?

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.