Trendy związane z Business Intelligence na rok 2023 pokazują wyraźnie kierunki rozwoju przedsiębiorstw w obszarze danych i analityki. Jeśli nasze przedsiębiorstwo ma się rozwijać, potrzebuje właściwych narzędzi i rozwiązań, które powinny być dostosowane do poziomu wzrostu organizacji i zmieniać się razem z nią.
Ostatnie wydarzenia związane z epidemią COVID-19, wojną w Ukrainie i kryzysem gospodarczym spowodowały, że sytuacja biznesowa jest mniej stabilna i wymaga dynamicznego dostosowania do okoliczności. Przez cały ten czas liczba dostępnych danych rośnie w bardzo szybkim tempie. Rozwój przedsiębiorstwa w tym przypadku wymaga korzystania z danych w sposób świadomy, aby podejmować decyzje biznesowe w oparciu o ich analizę. Osiągnięcie statusu data-driven, czyli zastąpienia intuicji dynamiczną analizą, wymaga stworzenia odpowiedniego otoczenia oraz narzędzi w organizacji. Wszystko po to, aby ludzie mieli możliwości i umiejętności pozwalające na użycie danych w sposób skuteczny oraz bezpieczny, rozwijając kompetencje analityczne.
W gąszczu rozwiązań i technologii
Duży wybór usług i technologii jest, co prawda, korzystny dla klienta, ale jednocześnie w znacznym stopniu utrudnia podjęcie decyzji. Czym zatem należy się kierować, aby wybrać najlepsze rozwiązanie? Istotnym czynnikiem jest umiejętne dopasowanie nie tylko technologii, ale przede wszystkim partnera biznesowego, który doradzi, zapewni kompleksowe szkolenia i wsparcie. Co więcej, ważne jest także, aby towarzyszył on firmie w całościowym procesie stawania się organizacją działającą w oparciu o dane.
W przypadku implementacji narzędzi BI, poszukiwanie pomocy oraz wsparcia zewnętrznego jest zrozumiałe. Podobnie, korzystanie z usług szkoleń przy wdrażaniu nowych narzędzi może być naturalnym wyborem, dzięki któremu oszczędza się czas i otrzymuje niezbędną wiedzę w pigułce. W wielu przypadkach zdarza się, iż konkretne rozwiązania Business Intelligence są używane w sposób ograniczony, ze względu na to, że pracownicy nie mają czasu na swój własny rozwój, a co dopiero na poszerzanie znajomości danego narzędzia. Przy ograniczonych zasobach czasowych zwykle stawia się na realizowanie zadań bieżących i pilnych, niejednokrotnie kosztem tych ważnych, lecz mniej palących.
Nadzorowanie poziomu adopcji rozwiązań, komunikacja wewnętrzna i podnoszenie kwalifikacji wewnętrznych użytkowników narzędzi jest niezwykle istotne. Dotyczy to w większości deweloperów, analityków oraz użytkowników biznesowych. Liczba osób ze świata biznesu, które chcą samodzielnie przeprowadzać analizy, stale rośnie. Narzędzia typu self-service stanowią więc optymalny wybór, chociaż warto podkreślić, że bez odpowiedniego zaangażowania i wiedzy nie będą one wykorzystywane właściwie.
Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuŹródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 6/2023