ACCA (The Association of Chartered Certified Accountants) szczegółowo określiła główne obszary, w których dyrektorzy finansowi firm działających w przemyśle naftowym i gazowym mogą zmobilizować finanse w walce o bezpieczną przyszłość swoich spółek na coraz bardziej niestabilnym rynku. Ceny ropy wciąż bowiem tkwią w dołku, który rozpoczął się latem 2014 roku w wyniku dramatycznego załamania rynku i zmusił globalne organizacje do odroczenia wielomilionowych projektów.

W swoim komentarzu do raportu zatytułowanego „Oil and gas – priorities and challenges for the CFO enterprise” (Ropa i gaz – priorytety i wyzwania dla CFO), Jamie Lyon, autor raportu i szef działu korporacyjnego ACCA, stwierdza: – Wszyscy widzieliśmy, jaki wpływ miały wahania rynku na bazę kosztową i wydatki inwestycyjne w ciągu ostatniego roku. Obecnie najważniejsze pytanie brzmi: jak długo cena ropy utrzyma się na obecnym poziomie?

Pomimo chwilowych zwyżek na rynku ropy w pierwszej połowie 2015 roku ceny utrzymują się wciąż na niskim w porównaniu do okresu 2011-2014 poziomie, kiedy cena baryłki oscylowała w granicy 100-120 dolarów. Wahania rynku wywierają presję na możliwości prognozowania i wspomagania decyzji oraz powodują bardziej skrupulatną rewizję wyników przedsiębiorstw działających w sektorze ze strony inwestorów.

Jak komentuje Ewa Smektała, Chief Financial Officer w Ethos Energy Group: – Obecna sytuacja na rynku spowodowała zwiększone wymagania wobec zarządzania finansami organizacji – konieczne jest pozyskiwanie funduszy z innych źródeł niż kredyty, gdyż banki bardzo ostrożnie podchodzą do finansowania nowych inwestycji. Polskie firmy działające na rynku energetycznym również odczuły skutki kryzysu globalnego, inwestorzy znacznie ostrożniej podchodzą do prowadzenia biznesu i podejmowania decyzji inwestycyjnych. Zmieniła się również struktura i polityka działania dostawców energii w wyniku wejścia na rynek zagranicznych inwestorów. Najwięksi gracze na polskim rynku węglowym to wciąż spółki należące w większości do Skarbu Państwa, niemniej jednak obserwuje się również i tu zwiększoną dyscyplinę w odniesieniu do kontroli wydatków, generowania oszczędności, przestrzegania szeregu wymogów formalnych – ocenia Ewa Smektała.

Branża energetyczna w Polsce jest mocno uwarunkowana klimatyczną polityką UE oraz polityką krajową. Obecnie cena energii jest bardzo niska i nie pokrywa w całości kosztów stałych, przez co dostawcy energii na rynku węglowym działają na pograniczu rentowności. – Jest to w dużej mierze spowodowane kosztem uprawnień do emisji CO2 , nałożonym przez Unię Europejską. Jeszcze kilka lat temu uprawnienia te były darmowe, obecnie jednak są darmowe tylko w ograniczonych przypadkach, w związku z czym stanowią istotny czynnik kosztotwórczy. Wewnętrzna stopa zwrotu inwestycji jest negatywna, inwestorzy nie są chętni do finansowania kolejnych inwestycji. Jeżeli decydują się na inwestycje, dotyczą one głównie poprawy sprawności maszyn, zmniejszenia emisji CO2, a nie utrzymania bieżącego poziomu operacji – komentuje Chief Financial Officer w Ethos Energy Group.

Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Wrogie przejęcie – najpopularniejsze techniki obrony

Każdy, kto oglądał serial Sukcesja, wie, jak fascynująca może być walka o przejęcie władzy, a także obrona przed wrogim przejęciem. Serial ten dostarczył wielu ciekawych wątków, które prezentują, jak w praktyce może wyglądać obrona przed niechcianym przejęciem. Temat ten jest na czasie w przypadku Polski i polskich przedsiębiorstw, ponieważ przeszło 30 lat temu Polska przeszła z gospodarki centralnie planowanej na rynkową. Powstało wiele przedsiębiorstw, które pomału wchodzą w etap sukcesji. Część z nich jest przejmowana. Historia zna niejeden przypadek wrogiego przejęcia, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Spójrzmy zatem, w jaki sposób firma może bronić się przed wrogim przejęciem, i scharakteryzujmy najpopularniejsze metody obrony.

Czytaj więcej

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e‑commerce?

Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?

Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.