ACCA (The Association of Chartered Certified Accountants) szczegółowo określiła główne obszary, w których dyrektorzy finansowi firm działających w przemyśle naftowym i gazowym mogą zmobilizować finanse w walce o bezpieczną przyszłość swoich spółek na coraz bardziej niestabilnym rynku. Ceny ropy wciąż bowiem tkwią w dołku, który rozpoczął się latem 2014 roku w wyniku dramatycznego załamania rynku i zmusił globalne organizacje do odroczenia wielomilionowych projektów.

W swoim komentarzu do raportu zatytułowanego „Oil and gas – priorities and challenges for the CFO enterprise” (Ropa i gaz – priorytety i wyzwania dla CFO), Jamie Lyon, autor raportu i szef działu korporacyjnego ACCA, stwierdza: – Wszyscy widzieliśmy, jaki wpływ miały wahania rynku na bazę kosztową i wydatki inwestycyjne w ciągu ostatniego roku. Obecnie najważniejsze pytanie brzmi: jak długo cena ropy utrzyma się na obecnym poziomie?

Pomimo chwilowych zwyżek na rynku ropy w pierwszej połowie 2015 roku ceny utrzymują się wciąż na niskim w porównaniu do okresu 2011-2014 poziomie, kiedy cena baryłki oscylowała w granicy 100-120 dolarów. Wahania rynku wywierają presję na możliwości prognozowania i wspomagania decyzji oraz powodują bardziej skrupulatną rewizję wyników przedsiębiorstw działających w sektorze ze strony inwestorów.

Jak komentuje Ewa Smektała, Chief Financial Officer w Ethos Energy Group: – Obecna sytuacja na rynku spowodowała zwiększone wymagania wobec zarządzania finansami organizacji – konieczne jest pozyskiwanie funduszy z innych źródeł niż kredyty, gdyż banki bardzo ostrożnie podchodzą do finansowania nowych inwestycji. Polskie firmy działające na rynku energetycznym również odczuły skutki kryzysu globalnego, inwestorzy znacznie ostrożniej podchodzą do prowadzenia biznesu i podejmowania decyzji inwestycyjnych. Zmieniła się również struktura i polityka działania dostawców energii w wyniku wejścia na rynek zagranicznych inwestorów. Najwięksi gracze na polskim rynku węglowym to wciąż spółki należące w większości do Skarbu Państwa, niemniej jednak obserwuje się również i tu zwiększoną dyscyplinę w odniesieniu do kontroli wydatków, generowania oszczędności, przestrzegania szeregu wymogów formalnych – ocenia Ewa Smektała.

Branża energetyczna w Polsce jest mocno uwarunkowana klimatyczną polityką UE oraz polityką krajową. Obecnie cena energii jest bardzo niska i nie pokrywa w całości kosztów stałych, przez co dostawcy energii na rynku węglowym działają na pograniczu rentowności. – Jest to w dużej mierze spowodowane kosztem uprawnień do emisji CO2 , nałożonym przez Unię Europejską. Jeszcze kilka lat temu uprawnienia te były darmowe, obecnie jednak są darmowe tylko w ograniczonych przypadkach, w związku z czym stanowią istotny czynnik kosztotwórczy. Wewnętrzna stopa zwrotu inwestycji jest negatywna, inwestorzy nie są chętni do finansowania kolejnych inwestycji. Jeżeli decydują się na inwestycje, dotyczą one głównie poprawy sprawności maszyn, zmniejszenia emisji CO2, a nie utrzymania bieżącego poziomu operacji – komentuje Chief Financial Officer w Ethos Energy Group.

Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.